lördag 23 januari 2010

Runebergstårta - butikens bra, men hemma bäst...

Säsongen för runegergstårta börjar jag vänta på strax efter nyår. I många år funderade jag på att börja laga, sen lagade jag en gång enligt ett recept från HBL (här är ett annat recept ur HBL) innan jag för ett par år sedan stötte på ett i Volt. Marthorna har också ett recept. Fredrikas recept lär ska ha varit olikt dagens. Så ingen har väl rätt mera? Här är ännu den tråkiga sanningen om runebergstårtor. Jag har min vana trogen lätt modifierat receptet ur Volt...

Runebergsdagen i år i ära så införskaffade jag äntligen runebergstårtsformar. Jag hade faktiskt tänkt mig nån sorts muffinsformar (eller cupcakes skall man väl säga nuförtiden?). Men till min förvåning hade de "äkta" runebergsformar i silikon. Fast den riktiga puristen gräddar sina runebergstårtor i avkapade rörstumpar...

Svenskar som råkar surfa in och inte vet vad en runebergstårta är får tänka sig en kryddkaka som fuktas och garneras. Men litet bättre. :-) För ett par år sedan var det supertisdag här i Finland. Runebergsdagen (5.2) inträffade på fastlagstisdagen.




Runebergstårtor
  • 2 dl socker
  • 200 g smör
  • 2 st ägg
  • 2 dl skorpmjöl
  • 2 dl mandelmjöl (el. mald mandel)
  • 1 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk kardemumma
  • 3-6 droppar bittermandelarom
  • 6 st krossade pepparkakor
dekorering
  • florsocker
  • citronsaft
  • röd livsmedelsfärg
  • hallonsylt
  • äppelsaft
  • punsch

Vispa rumsvarmt smör och socker vitt. Rör ner äggena i smeten.  Blanda ihop alla de torra ingredienserna. Pepparkakorna körs med fördel i mixer eller mortel. Mandelmjöl kan man lätt tillverka genom att köra c. 200g skalad mandel i mixer. Blanda de torra ingredienserna i smör-socker-ägg-blandningen.


Fördela i muffins- eller runebergstårtsformar. Fyll inte ända upp till kanten, de stiger lite i ugnen. Grädda c. 15 min i 175 grader.



När runebergstårtorna svalnat kan de dekoreras. Känns tårtorna torra så kan de med fördel fuktas. Butikens tårtor får sig väl nån form av smaksatt sockervatten. Jag har tagit en blandning av ungefär 50/50 äppelsaft och punsch, bara äppelsaft på barnens. Häll ut lite på ett fat och fukta tårtorna. Låt dem stå och dra en stund. Blanda c. 1dl florsocker med 1/2 msk citronsaft. Justera sedan så att du får en smet du kan dekorera med. Lägg till ett par droppar röd livsmedelsfärg för att få en lätt ljusröd färg.



Ringla en ring ovanpå runebergstårtan. Lättast är säkert att spritsa, men det går också bra att låta det rinna av en tesked. Lägg en liten klick hallonsylt i mitten. Avnjut med ett litet glas punsch.

Storebrors kommentar var: Får jag mera? Så det blir säkert flere innan runebergsdagen. :-)

Uppdaterad 6.2.2011: 
Nu vet jag inte riktigt hur det är med att grädda dem i 15 minuter. När jag nu gjorde det och genast stjälpte upp dem så höll de på att rasa samman. Möjligtvis hade de blivit fasta om jag låtit dem kallna i formarna? Eller så påverkade ugnsformen för brödbak som jag glömt i ugnen? Men sen fick de säkert 15 min till i ugnen. Sen var de dock lite väl torra... Våra vuxnas fuktade jag först med mörk rom och sedan med äppelsaft. Barnens först med fläderblomssaft (Ikea) och sedan med äppelsaft.

11 kommentarer:

  1. Jättegott!!! Men jag föredrar att lämna bort bittermandeln.

    SvaraRadera
  2. Ja, smaken är ju som baken. Tudelad. ;-)
    Men roligt det smakade!

    SvaraRadera
  3. I de äkta runbergstårtorna ska det vara Finmalna Hasselnötter (mkt)ca 90% ,samt inget skorpmjöl o. inga pepparkakor heller för den delen lite mandel samt bittermandelsolja .
    Efter gräddningen ska den doppas i Mörk Rom!! å sedn dekoredas..!!
    Inte i Punch /arrak..
    //YrkesBagaren med 19 års erfarenhet

    SvaraRadera
  4. Om det ursprungliga receptet må de lärda tvista! :-)

    Jag vågar gissa man inte får köpa äkta runebergstårtor enligt det där innehållet i butiken. Och hasselnötter är våra pojkar allergiska mot, så dem aktar vi oss för. Och mörk rom passar antagligen bättre än punch, men det där råkade vara vad vi hade hemma då...

    SvaraRadera
  5. Tja, varför inte fråga Ekbergs konditori som har haft kakan i sitt sortiment sedan 1850-60 talen. Det var de som lanserade den i sitt konditori däremot var det inte de som uppfann den utan det var en man i Borgå under 1840-talet vid namn Astenius som var värdshusvärd och sockerbagare . Den som får tag i Fredrika Runebergs kokbok ser att hon bakar sin version av denna från 1850-talet. Där ser ni vad urpsrunget var. Med tiden har tårtorna förändrats lite i smaksättning, dekor, vätska. att den väcker starka känslor har jag förstått av det jag sett på nätet. Huruvida det skall vara vätska eller ej, arrak, punsch, rom eller sockerlag, öppeldricka. Om sylten skall vara äppelmos eller hallonsylt. Som sagt vad - se på recepten från 1840-50 talet så får ni se vad som gäller. Under århundraden har många bakverk ändrat innehåll och utseende. med tiden har också namn av politiskt korrekt skäl förändrats. bakning är föränderlig konst. Jag har i min samling pepparkaksrecept från allt från 1150 -talet och framåt sett de mest skiftande smaksättningar i pepparkakan och även dess form och konsistens. Och visst finns här också peppar i pepparkakan. Kryddpeppar, svartpeppar. Det finns ingefära, muskotnöt, kanel, kryddnejlika, kardemumma, sandelträ, paradiskorn m.m. Och jag kan tala om att vissa pepparkakor blir man visst snäll av att äta, för i viss stor mängd av vissa kryddsammansättningar blir man neddrogad.

    SvaraRadera
  6. Spännande måste prova någon gång. Hade ingen aning om att den fanns innan i idag. läste om den i Hbl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de är väldigt populärä här just nu (varje år).

      Radera
  7. https://svenska.yle.fi/recept/2010/02/05/runebergstarta-runebergs-bakelse

    SvaraRadera
  8. Ps, går vi till källan av måltidsforskning och benar ut ursprunget på Runebergstårtan så är det faktiskt Astenius som får stå för orginalet och kom ihåg att Fredrikas Runebergare är bakelser inte tårtor hur vi nu då skall skilja de ifrån varandra blir en sak för det lärda, nämligen Fredrikas bakelser och Astenius tårtor är lika i form och smak. Jag har haft fördelen av att i min ägo ha Fredrikas handskrivana orginal som jag förärats i och med släktskapen till Fredrika från min fars sida. Intressant läösning by the way.

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Gammalt inslag men intressant ändå...
    Var hittar man Runebergstårtformar någonstans?
    I Finland el Sverige el någonstans på nätet?
    Det är ju inte riktigt samma sak att göra dem som muffins tycker jag iaf

    Tack på förhand!
    Russie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan säga som så att jag inte speciellt aktivt uppdaterar bloggen mera... Hade missat den här frågan.

      I Finland hittade jag (för då 10+ år sedan) runebergsformarna i silikon i en större matbutik.

      Jag skulle gissa en specialbutik för köksredskap kan ha "bleckformar". I annat fall får man ta muffinsformar.

      Radera