söndag 24 januari 2010

Gris i grönpepparsås med pasta

Jag brukar göra grönpepparsåsen som en enkel gräddsås, men av nån outgrundlig anledning beslöt jag mig för att googla fram en sås och hittade den här. Riktigt god här i min variant.


Grönpepparsås
  • 1 msk smör
  • 2 hackade chalottenlökar
  • 4 färska champinjoner
  • 2 msk krossad grönpeppar 
  • 1 msk Dijon-senap
  • 1 msk kalvfond
  • 3 dl matlagningsgrädde
  • 2 dl pastaspad
  • 1 msk vetemjöl
  • salt och peppar
grisfilé
  • 1 grisinrefilé
  • paprikapulver
  • rose & grönpeppar

Sätt pastavattnet och koka. Putsa grisfilén och skiva i c. 2 cm tjocka skivor. Krydda efter smak och stek nästan färdigt. Placera dem sedan åt sidan och tillred såsen i samma panna. Hacka löken (vanlig lök går också bra), skiva svampen och krossa grönpepparn i mortel. Fräs löken och svamp, tillsätt grönpeppar, senap, kalvfond och 2 dl grädde. Låt koka upp. Tillsätt resten av grädden. Låt koka upp och smaka av. Rör ut vetemjölet i lite pastaspad och häll i såsen. Tag ännu 1 dl pastaspad. Låt koka upp ordentligt, så att såsen tjocknar. Tillsätt den sista dl pastaspad enligt behov. Sätt grisfilén tillbaks i såsen när såsen är färdig och låt koka några minuter.

Såsen går antagligen att laga utan att man reder av den, men jag brukar inte orka vänta på sånt och mängden vätska måste vara betydligt mindre... Nästa gång tar jag säkert i lite mera senap...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar