torsdag 4 mars 2010

Sundmans krog

Vi hade 17-årsdag med min bättre hälft och åt på Sundmans krog. Helheten var riktigt lyckad om än det fanns förvånansvärt stora missar.

Restaurangen är sådär lämpligt mysigt inredd. Man kan bra gå på tumismiddag, men lika väl på affärslunch. Vi erbjöds fönsterbord, i den rätt tomma restaurangen, med föll för en mysig soffhörna.

På bilden krogens bakre sal, som vi då inte satt i. Enligt undantaget som bekräftar regeln så är bilden inte tagen av mig utan publiceras med tillstånd av Royal Ravintolat Oy.

Vi dricker vatten till maten och tycker kranvattnet i hamnstaden är riktigt drickbart. Men servitrisen bemödade sig inte vänta vattnet skulle kallna... Jag åt krämig laxsoppa med smörstekt rågbröd till förrätt. Laxen var precis lagom kokt, men i övrigt lagar nog min fru (och även jag) en lika god soppa. Lite krämighet fattades och det hade varit helt ok med lite mera fisk och kanske nån annan rotfrukt än bara potatis. Och lite fiskbuljong om man nu riktigt får önska... Min frus grönsakssallad med hyvlad grana padanoost såg riktigt fräsch ut och hon var nöjd med den. Jag åt ölbräserad älg med stek korn och lingon som huvudrätt. Sällan har jag ätit bättre tillrätt kött. Min frus potatisgratäng med gravlax och citronspetsad rödbeta var dock först en stor besvikelse. Potatisen var rå. Portionen for tillbaks till köket med förvånansvärt lite ursäkter. 20 minuter senare fick hon en ny portion och jag bjöds på strömmingsbordet. Tyvärr är jag ju inte så förtjust i strömming. Deras enbärsströmming var dock helt spännande. Hennes nya portion var nog så nära perfekt man bara kan komma. Jag tror inte jag någonsin smakat en bättre lax, så det var väl värt att vänta på den. Till efterrätt tog min fru tranbärssoppa med kolagrädde. Den var helt ok och passade efter hennes huvudrätt. Lite tjockare hade den gärna fått vara... Jag hade apelsinspetsad créme brûlée  med apelsinsallad till efterrätt. "Salladen" bestod av två klyftor blodgrape (eller apelsin?). Det var helt ok, men inget speciellt.

Brödet som serveras till maten är väl värt att pröva på. De har ett gott eget bröd och några goda maltlimpor. Vinerna till mina rätter var i mitt tycke väl valda. Det vita vinet till förrätten överraskade mig positivt, det förändrades kraftigt i smak med soppan.

Personalen var vänlig, men förvånansvärt många olika servitriser sprang det vid vårt bord. Nog för att det ingick ett skiftesbyte i vår middag...

Mysfaktorn var lämplig och någon trängsel var det ju inte precis...

Med tanke på missarna så var nog maten ändå riktigt god, för vi vandrade riktigt nöjda och aningen fattigare  vidare. Och lite väl kritisk är jag kanske? Förutom den första laxen och det varma vattnet så hade jag nog varit positivt mycket överraskad av middagen om jag ätit den på en vanlig restaurang... Jag ser fram emot ett nytt besök i något skede.

Det blir nog skolvitsordet 9 1/2 för det här.

Med tanke på att en portion skickades tillbaks ut i köket (snittet av underkänt och 9 1/2 blir väl nånstans i trakterna av 6 1/2?) så kan ni ju fundera över hur nöjd jag var med det lilla jag fick smaka av portionen för att komma tillbaks upp i 9 1/2 igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar