fredag 5 mars 2010

lunch @ Loft

För att nu lite bryta trenden med var jag äter i stan så satte jag ner lite tid på Google. Jag hamnade i misstag in på  viamichelin.com och där snubblade jag på loft. Ugnslax eller Champignon- baconpasta lät ju lite som lunchen i Stensviks industriområde, men jag hoppades bli överraskad...
På bilden ser man salen och lite in i det öppna köket. Enligt undantaget som bekräftar regeln så är bilden inte tagen av mig utan publiceras med tillstånd av Loft Restaurant & Viniteca.

Sagt och gjort vandrade jag sen (som i motsatsen till tidig)  lunchtid iväg till ett nästan folktomt loft. Det var ju inte så svårt att hitta till loft i G18-huset, fast det var lite kryptiskt att komma in i baren först och sen smyga runt bakvägen till restaurangen... Sen kan man ju inbilla sig att en restaurang som verkar i G18-huset och har webbsidor som verkar försöka tala svenska skulle ha personal som kan svenska, men sidu nej...

Intrycket av salen är riktigt luftigt, men ger ändå intrycket av en egen vrå med de långa vita hängande tygerna.

Jag hade egentligen tänkt köra med pastan men laxen på en potatisgratäng med citrus och spenat lät lite spännande. Och så var det ju ett ypperligt tillfälle att jämföra mot Sundmans lax som var i färskt minne...

Maten höll toppklass, laxen var riktigt (riktigt!) rätt stekt och potatsigratängen var god. Mot Sundmans lax  förlorade den nog, men säg mig den lax som inte gör det! Potatisgratängen var just lagom lite-bättre-restaurang annorlunda. Fast ur hungrig-nörd-synvinkel hade portionen fått vara lite större... Brödet var riktigt gott och de tycks baka en del eget bröd. Servicen var snabb, nästan för snabb ibland. De enda små minusena var var man skulle hämta vattenkaraffen och att kranen för tevatten satt på ett skumt ställe på kaffekokaren. När skall vi tedrickare tas på allvar i det här landet? Kanske vi kunde bjudas på något annat än påste? Det var också imponerande hur mycket personal de hade på plats. Det var väl 2-3 pers i salen och lika många i köket... Med tanke på att det var ungefär sex lunchgäster där, så var det rätt mycket personal.

Med tanke på att loft på sina hemsidor säger "Vi vill här på Loft lyfta fram de rena smakerna kring säsongens råvaror. Närproducenter andvänder vi i mån och möjlighet.", så kan jag inte tycka annat än att lunchen var mitt i prick.

Det var nog otvivelaktigt en av de bästa jobbluncherna jag ätit! Speciellt med tanke på att priset (9,20€) inte är högre än en lunchsedel. Här har de insett att serverar man en riktigt bra lunch så kommer man kanske tillbaks en kväll!

Här var det nog snubblande nära en full tia. Hade jag inte behövt söka vattenkaraffen bland de halvfulla (möjligtvis tog jag den från fel ställe?) och hade det inte varit krångligt servera sig själv te så hade det nog blivit en tia. Med tanke på hur bra maten var så bör detta ställe vara fullsatt vid pöbelns bästa lunchtid...

Lunch-skolvitsord: 9 1/2 (ser ni en trend?) 6 se det här inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar