onsdag 31 mars 2010

Grotesk - inte alls groteskt

Jag bongade via Demos sidor att deras inte-riktigt-lika-Micehlin-fina restaurang Grotesk hade lunch. Lunchen verkar komma i två varianter hos dem. Antingen som en enrätts lunchpris-lunch eller som en tre rätters lunch och priset lite därefter. Ur trerätterslunchen kan man också plocka enskilda rätter. De verkar köra med konceptet att servera samma mat flera dagar i rad. Precis tvärtemot Juuris koncept? Men riktigt varje dag vill man inte äta här för 9,50€ (de flesta rätterna kostar 15€)... En av kökscheferna här lär ska vara känd för sina efterrätter, så överväg att pröva.
Bordena invid det nästan öppna köket. Enligt undantaget som bekräftar regeln så är bilden inte tagen av mig utan publiceras med tillstånd av restaurang Grotesk.


Jag slog på stort och tog "menypaketet" bestående av förrätt, huvudrätt och efterrätt för 24,50€ (+ 3,50€ för te).

Förrätt: friterad flundra med remoladesås
Huvudrätt: Stekt sej, broccolikräm och beurre blanc sås
Efeterrätt: Stjärnanis pot de créme med hallon-paprikasorbet

Förrätten med friterad flundra kom på en salladsbädd och vinegräten var riktigt bra. Inget att klaga på, men flundra är kanske inte den fisk som bäst lämpar sig för frittering? Deras hembakta bröd däremot var mycket gott. Antagligen gjort på surdegsrot? Kikärtspastan (pasta som i röra/mos) som serverades till var inte heller så dum. Huvudrätten, stekt sej med broccolikräm och beurre blanc sås, däremot var riktigt lyckad om än lite salt för min smak. Sejen kom på en bädd (jag gissar bestod) av babyspenat, körsbärstomat och ugnsstekt "baby"potatis. Ja, tomat och potatis är i singularis för det var två tomathalvor och två potatishalvor. Både såsen och puréen (är purée och kräm samma sak? Vad motsvarar här bäst finskans "kreemi"?) stödde utmärkt fisken. Körsbärstomaten var söt och stödde utmärkt rätten. Som helhet var huvudrätten riktigt, riktigt bra om än som sagt lite salt. I något skede ångrade jag nog lite jag inte tagit vin till maten... Den här äter jag nog frivilligt igen! Efterrätten, stjärnanis pot de créme med hallon-paprikasorbet, var i mitt tycke en chokladpudding med hallon-paprikasorbet och lite färska buskblåbär och jordgubbe. Ok, det där lät inte så bra? Men läs vidare. Kombinationen av hallon och rostad paprika i en sorbet var riktigt spännande. Hallonets sötma och den lätta "rostigheten" i paprikan turades om på smaklökarna. Riktigt spännande! Själva puddingen var god, men inte så speciell.

Och hast du mir gesehen. Här fick man nybryggt te serverat till bordet. Fast det kostade extra...

Nu är jag ju lite ambivalent till med vilken måttsticka lunchen skall mätas. Hade den varit lunchpris så hade det varit enkelt. Men nu var det här nog lite mera än en lunch, på mera än ett sätt. Jag tror jag ger det här en nia och då är det främst förrätten som drar ner vitsordet och sen det att jag inte blev riktigt mätt...

Det visade sig att efterrätten lämnade lite sug. Så jag var tillbaks två dar senare och prövade då på en-rätts-lunchen, hönsfrikassé. Det kom då en liten sallad till förrätt och samma goda bröd och kikärtspasta erbjöds. Hönsfrikassén var god och verkade ha fått smaka på lite vittvin. Men hönsfrikassé kan kanske inte någonsin riktigt överraska (förutom negativt, tänker skolmat på 80-talet...) och få en att vandra på små rosa moln? Eftersom de säljer rätterna i trerätterslunchen skillt också så tog jag in samma efterrätt igen. Döm om min förvåning när den var aningen annorlunda. Första gången kom den dekorerad med blåbär och jordgubbe, nu var det blåbär och hallon (och två halvor hallon är ganska lite...). Det mörka "skinnet" som puddingen hade förra gången var nu som bortblåst. Så tydligen var det olika kockar i farten? För jag tror inte de serverar något som lite misslyckats.

Jag har vid båda besöken varit lite imponerad av servicepersonalen. Servicen överstiger nog vida vad jag förväntar mig av servicen vid en jobblunch. När jag första gången var lite rådvill så kunde de utmärkt förklara vad de hade till lunch och sålde nog lite in menyalternativet åt mig, vilket jag inte alls ångrar. Som den lilla knorren såkan man sen konstatera att de tydligen har lite casual-lunch-klädsel. Lite drog jag på smilbanden när jag såg att bakom "serveringsförklädet" dålde sig jeans som hängde i knänvecken. Som tur var hade han nog skjortan instoppad i byxorna.

Ser nu att deras 9,50€ lunch för tillfället är köttpotatismoslåda. Den rätt jag då tänker på får mig inte direkt att tänka på en bättre restaurang. Tyvärr. Tycker de kunde sikta lite högre i menyvalet, för kunnandet finns helt tydligt där. Kanske det är meningen man skall ta en av deras 15€ rätter? Då får man nog god mat.

Lunchvitsord: 8 1/2
Baserat helt på det andra besöket och då är det brödet och servicepersonalen som drar upp det.
Jag äter nog gärna här igen, men jag kommer nog att studera menyn i förväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar