söndag 7 mars 2010

Jag kan! - Baka Pain de Martins semlor

Jag bara måste berätta om de här som jag blivit bjuden på några morgnar. Min fru har nu riktigt fått till dem! Eftersom de vara superenkla att göra och de är bättre än butikens så tänkte jag pröva själv... Fast Pain de Martin har ett utmärkt recept med instruktioner så jag fick rådfråga min kära hustru om konsistensen. Läser man Martins blogg så blir man fort sugen på bröd. Surdeg skulle vara lite spännande, men den enda gången jag försökte så blev det en total flopp. Jag fick nog inte min surdeg startad på rätt sätt. Så en stund håller jag mig ännu på den trygga vägen med butiksjäst... Fast recept kan jag ju inte ännu heller följa...



Morgonmålssemlor:
  • 4 dl (215g) ekovetemjöl
  • 2 dl (125g) ekorågmjöl
  • 2 dl (120g) ekograhammjöl
  • 1 dl (60g) bovetekross
  • 1 påse (11g) torrjäst
  • 1 1/2 tsk (4g) salt 
  • 2 msk (42 g) honung
  • 4 dl vatten

På kvällen: Mät upp och blanda de torra ingredienserna, blanda i honungen. Tillsätt c. hälften av vattnet och rör ihop. Tillsätt resten av vattnet så att degen ännu släpper bra från kanterna. Eller gör som jag och sätt i all vattnet och få utlåtandet "för vått" av frun. Jag blandade i 65g vetemjöl, sen var hon nöjd. Det blev sist och slutligen en ganska fast degklump. Ställ degen i kylen.

På morgonen (*)  har degen jäst och blivit mycket lösare. Sätt ugnen på 265 grader, ställ in en plåt, tag fram degen ur kylskåpet, drag ut degen till en c. 2 cm tjock rektangel. Blir kanske 40x30x2 cm? Vik degen längsmed den långa sidan.

Skär degen i åtta bitar (dela sju gånger på mitten). Sätt semlorna på den heta plåten när ugnen blivit varm. (Martin påstår den heta plåten gör att semlorna inte fastnar). Jag satte bakplåtspapper under... Pensla semlorna med vatten, dekorera med valfria frön, jag valde linfrön och pumpakärnor. Strö över lite vetemjöl.



Grädda tills de är färdiga. Martin talar om c. 15 minuter, jag valde att sänka temperaturen efter 10 minuter till 200 grader och tog ut dem vid 15 minuter. Nån minut tidigare hade de varit bättre. Nu blev de bara riktigt bra!

(*) Det är ju nog på morgonen man skall baka ut degen. Men jag hade inte tid för det, så degen fick vänta i kylskåpet till följande kväll. Men bra blev det ju ändå...

Sverige vs. Finland: Notera att rågsikt i Sverige innehåller upp till 60% vetemjöl. Rågsikt i Finland innehåller bara råg och motsvaras antagligen av "oblandad rågsikt" i Sverige. Receptet verkar fungera bra med råg- och vetemjöl i ett förhållande mellan 1:1 och 1:2.  Rågsikt, i Finland, är lite ljusare än (fullkorns)rågmjöl eftersom en del av kornets skal malts bort.
Rågsikt i Sverige: SVT och Bakkemi.se (under mjöltyper)
Rågsikt i Finland:  leipatiedotus.fi (på finska)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar