tisdag 30 mars 2010

Juuri "efter" lunchtid

Jag har nu varit några gånger till Juuri. Jag har prickat in mitt besök till väl efter lunchtid för att försäkra mig om sittplats och ändå har det varit rätt välbesatt i salen. Första gången var det laxfärs med rostade rotfrukter, andra gången dillkött, den tredje gången var ankbröstet slut och senast valde jag hjortstek.
Restaurang Juuri, salen. Enligt undantaget som bekräftar regeln så är bilden inte tagen av mig utan publiceras med tillstånd av restaurang Juuri.

Juuri gör helt bra husmanskost. Det är bra mat, men inte direkt någon gudagåva. Rotfrukterna till laxen var spännande nog smaksatta med kummin. Något att lägga bakom örat! Salladsbordet brukar vara bra och brödet (köpt, tror jag) är gott. Dillköttet var riktigt gott och såsen till god, fast lite mera dill hade det kunnat smaka. Bordssällskapet invid mig höjde dillköttet till skyarna och påstod de inte smakat bättre någonsin. Riktigt så lyrisk blev jag inte, men bra var det. Juuri är på det sättet spännnde att de ofta serverar "kantinmat" men den är snäppet bättre. Inga extra krusiduller, men de gör det enkla bra.


Ibland så erbjuder de något lite utöver den normala jobblunchen. Hjortsteken var god, fast jag lätt skamsen måste erkänna jag lade på lite mera salt. Men mycket bättre den vägen än tvärtom! Servitrisen gissade dessutom hjorten var inhemsk. Om jag nu måst klaga på något så är det kanske att jag skulle behöva lite större portioner för att bli ordentligt mätt. Fast man är ju sen inte så däst på jobbet så här...

Jag satt första gången i bakrummet och det är, tja, bakrummet. Ingen vidare utsikt och inte vidare mysigt. Så välj salen, också om ni måst (vilket ni kommer att göra) dela bord med någon annan! Även här kommer teét i påsform och vattnet är lite kallt för te. Är man c. 185cm lång så skall man akta sig väl för toalettdörrens karmar. Dörren är lämpligt låg så att man kan slå sig riktigt ordentligt, har jag erfarit... Och vill man nu ännu klaga på något så är det att de bara har dagens meny (och ibland på kvällen tydligen morgondagens) på nätet. Om man är lite petig med sin lunch så är det lite knepigt att (dagar) i förväg välja var man äter... Jag frågade faktiskt om de har funderat på att sätta fler dar framåt, men de menade att det fungerat bra så här i fem år och det ger dem spelrum att ändra menyn efter råvaruutbudet...

Juuri vållar mig lite huvudbry. Jag blir aldrig riktigt överväldigad av maten, men ändå verkar jag frivilligt vandra tillbaka dit...

Ravintola Juuri valdes till årets restaurang 2010 av  Gastronomiska sällskapet. Mest kända är de väl för sina sapas som är en sorts finländska tapas. Jag har inte prövat dem. Vandrar man 20m vidare på Högbergsgatan så kommer man till Juuren puoti som säljer närproducerat och delvis ekologiskt. Där kan man hitta lite spännande udda produkter. Också värt ett besök.

Lunchvitsord: 9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar