tisdag 6 april 2010

Hönsfrikassé - konstigt enkelt

Jag har på nåt sätt alltid trott det är knepigt... Men det är det ju inte. Kanske jag utgick från fel recept? Och så har jag väl lite traumor från skoltiden. Vem kommer inte ihåg den där hönsfrikassén, en skum beige sås som inte smakade nåt och sen höna som är så seg att den antagligen dött av skam. Jag får väl tacka Grotesk för att de öppnade mina ögon.
Hönsfrikassé med aroniasylt


Hönsfrikassé
  • 450g broilerfiléer.
  • 3 medelstora morötter
  • 10 korn vitpeppar
  • 2 blad lagerblad
  • 8 dl vatten
  • 1-2 dl vitt vin
  • 2 rikligt med smör att steka i
  • 2 msk vetemjöl
  • 5-6 dl kokspad
  • 1-2 tsk curry
  • ris eller potatis
  • Aroniasylt eller svartvinbärsgele.

Koka upp vitpeppar och lagerblad i 8dl vatten. Skala och dela moroten och löken sätt i det kokande vattnet, låt koka 5-10 min, sätt sedan i broilern. Koka c.15 min tills broilern är färdig. Smält smöret i panna och tillsätt curryn, sedan mjölet. Rör väl och häll sedan i c. 5 dl av kokspadet. Dela eller riv broilern i bitar och tillsätt den och moroten och löken. I en renlärd hönsfrikassé skall det väl inte vara grönsaker, men jag lade med dem ändå. Koka upp till en sås, smaka av. Servera med ris eller potatis och en gedigen klick svartvinbärssylt eller -gele. Fast vi åt den med aroniasylt.

Det blir nog till att laga det här en annan gång igen. Det var så lätt och det är ganska svårt få den här fel. Enda man kan missa med är väl ungefär om såsen blir klimpig, men även det är svårt om man rör ner mjölet i smöret innan man tillsätter spadet. Det vita vinet går bra att utelämna ur receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar