fredag 9 april 2010

Rabarberpaj med vitchokladtäcke - en gammal favorit...

Ibland glömmer man bort sina gamla favoriter. Sorgligt men sant. Men när jag hittade rabarber i frysen så tändes en liten lampa. Receptet är anpassat från en aprikospaj med vitchokladtäcke ur Det goda söta av Stefan Holmström.

Rabarberpaj med vitchokladtäcke.



Mördeg
  • 100 g smör
  • 1 krm salt
  • 3 1/2 dl vetemjöl
  • 1 ägg
  • 1/2 dl ströcocker
  • 1 dl mandelmjöl
Rabarberfyllning
  • 300 g rabraber, helst färsk , men djupfryst går bra.
  • 2-3 dl syltsocker
  • 2 dl vatten
  • 2 dl honungsrom (mörk rom går bra)
Chokladkräm
  • 300 g vit choklad
  • 1 dl grädde
  • 75 g smör

Av någon orsak glömde jag fota medan jag lagade. Ni får nöja er med efter-bilder.
Det knepiga med den här pajen är att det kalendertidsmässigt tar evigheter att laga den. Något jag alltid glömmer bort. Nu fick stackars storebror sin namnsdagspaj en dag för sent... Börja med mördegen. Blanda ihop allt utom c. hälfen av mjölet till en smet. Tillsätt av mjölet så att degen blir slät. Enligt receptet skall man sedan låta degen vila kallt 8 timmar. Som om det skulle lyckas hos oss... Det kan vara det behövs om man vill kunna kavla ut degen, men jag tryckte helt kallt ut den i en pajform. Det gick fint. Mängden borde vara beräknad för en form med 20cm diameter, men den blir nog för tjock då... Nagga degen och förgrädda i ugn. Pajformen du använder skall gärna vara c. 3-4cm högre än bottnen!

Egentligen har jag ett urenkelt recept för rabarberpajsbotten och jag har inte den blekaste aning varför jag inte använde det istället...

Medan pajen är i ugnen så kan du koka en kompott/sylt av rabarbern. Jag använder syltsocker för att det skall stelna mera, du får göra som du vill. Jag brukar helt kallt blanda ihop allt förutom rommen. Egentligen behövs det bara så mycket vatten så att rabarbern inte blir bränd innan den mjuknar. Med djupfryst rabarber kunde man antagligen lämna bort vattnet helt. Jag fick koka bort det en god stund... Häll i rommen så att den också får koka ner lite och alkoholen koka bort om småänglar skall smaka på pajen! Rör möjligast lite i raberberfyllningen, så hålls rabarbern så hel som möjligt! Se till att lämna rabarberfyllningen på den surare sidan, för chokladtäcket är i mitt tycke urkigt sött om det inte har en sur kontrast.

Sedan skulle det gälla få fyllningen och pajbottnen nedkyld.


Häll sedan upp grädden och klicka i smöret i en tjockbottnad kastrull. Bryt chokladen och sätt i. Låt smälta och rör om så det blir en tjock sås. Häll chokladen över den svalnade pajen. Att hitta duglig vitchoklad till ett överkomligt pris i Finland tycker jag är lite knepigt. Lidl har visat sig ha bästa utbudet... Pandas vita choklad gillar jag inte.

Låt hela härligheten stå kallt i flera timmar, tills chokladtäcket stelnat ordentligt. Låter man den inte stelna så blir det en enda geggamoja när man försöker skära upp den...

Dekorera med uppskurna jordgubbar eller en syrlig sås på t.ex. hallon. Gärna starka röda och gröna färger så att vitchokladens gulhet inte kommer fram så bra...


Pajen har nog kanske lite wow-faktor, men man skall kanske inte bjuda gäster på den utan ett provbak. Den är dock sist och slutligen ganska enkel, men tidskrävande, att laga. Det kritiska är att få rabarberfyllningen att stelna tillräckligt (för mycket är inte så farligt) och vitchokladfyllningen att bli lagom stel.

Alla i familjen gillade pajen, även lillebror som normalt inte gillar rabarber...

5 kommentarer:

  1. Ser god och också väldigt vacker ut!

    SvaraRadera
  2. sv/ den hesten som ikke er i bevegelse er en hest som står utenfor karusellen. Den beveger seg ikke =)

    SvaraRadera
  3. What!?! Man kan ju kommentera i din blogg anonymt oxå, det ser jag nu först!

    Det ser jättegott ut! Men kanske lite invecklat för mej som är usel på att baka..

    D.

    SvaraRadera
  4. Flo: Tack, den är söt och god. :-) Här är ännu en länk till min botten: http://bakformen.blogspot.com/2009/09/svarmorsdrom.html

    Mari: Hehe, ok. (Jo, vi har lite hemliga klubben här ;-))

    D: Jo, tills jag får stalkers så går det bra... Och det är egentligen inte alls svårt. Rabarberfyllningen skulle säkert gå ersätta med nåt annat om det känns svårt. Hjortronsylt kunde vara spännande. Ursprungligen så har det varit apriskoskompott i den. Men jag tror inte jag hade gillat den, lite väl mycket sött på sött för mig då...

    SvaraRadera
  5. Hittade dig via Malin's Mat som en flitig kollega till dig bland Finlandssvenska matbloggare. Skulle gärna vilja komma i kontakt med just er som bloggar på svenska i Finland. Kontakta mig gärna på fredrik@eventkock.se så berättar jag varför! Allt gott och en fin dag i solen//

    SvaraRadera