söndag 10 januari 2010

Morgonmål - panini och citrussallad

Jag lagade scones en morgon. Det blev lite av en flopp. Väldigt goda, men de föll i bitar bara man tittade på dem... Idag vaknade jag igen tidigt. När det blev morgonmålsdags hade jag surfat en god stund och i misstag trillat in på en grillad ostsmörgås på YouTube. Det var helt grilled-cheese-sandwitch-for-dummies. Fast jag har faktiskt aldrig stekt en dubbelsmörgås i stekpanna tidigare. Så kanske jag är lite dummy? Amerikanare sätter så klart inte skinka i sin grilled cheese sandwitch, men inget blir ju sämre av att man sätter med lite skinka? Det är ju nästan bacon. Och italienarna sportar ju med gud vet vad...


När jag var liten hade vi på lande ett sk. smörgåsjärn som vi gjorde varma smörgåsar med. (Vi förstod inte kalla det panini). Det betydde i praktiken två skivor rostbröd, ost, ketchup och knackorv. Det tog många år, typ 15, innan jag insåg man kan använda ett sånt järn på en vanlig elspis, det behöver inte vara en gasspis för att det skall fungera.

Panini
  • 2 skivor ljust bröd.
  • 1-2 dl god riven ost
  • 1 skiva skinka
  • smör

Bred smör på brödskivorna, ända ut i kanten! Värm stekpannan het. Sätt i den första skivan, med smöret neråt! Sätt på hälften av osten, sen skinkskivan och sen resten av osten. Överst den andra brödskivan, med smöret uppåt. Tryck till och sätt sen ett lock på pannan, så att osten smälter bättre. Vänd och tryck till när den undre skivan fått vackert färg. När den andra sidan är stekt så är smörgåsen färdig. Lite lätthanterligare blir paninin om man skär av den på mitten.

Förutom panini, som nog är lite i "tyngsta" laget som morgonmål, så lagade jag också en citrussallad med granatäpple. Ni kan aldrig gissa vilkendera min fru valde när hon satt sig ner vid bordet. Så jag fick laga en citrussallad till åt mig själv. Nog för att paninin blev såpass god att jag lagade en till åt mig...


Fileade citrusfrukter med granatäpple
  • Citrusfrukter (grape, blodgrape, applesin, ...)
  • Granatäpple
  • En mycket vass kniv
  • En bunke
  • En träsläv  el. mots. 

Välj gärna olika sorters citrusfrukter. Jag hade appelsin och vanlig grape. Blodgrape hade passat utmärkt! Skär bort skalet, allt det vita och det yttersta "klyftskinnet" från citrusfrukterna. Skär sedan in invid klyftornas "skinn" så att det blir små klyftor med enbart fruktkött. Det här låter väldigt jobbigt, men speciellt med grape är det det snabbaste sättet att få den ätlig (om man inte gröper ur med nån sorts grapesked...). Det känns dessutom lite extra lyxigt att äta filéade citrusfrukter. Det går ganska bra hem hos damerna och småbarn, jag lovar. Dessutom är det enklare än det låter! Ur resterna kan man pressa lite saft åt sig själv i en mugg.




Klyv granatäpplet längsmed ekvatorn. Ta en halva, håll den ovanför en bunke och dunka på skalet med en tung träslev. Kärnorna borde "hoppa" ner i bunken. Lite av fruktväggarna måste man kanske rensa bort.

Blanda citrusfrukter och granatäpplen till en fräsch sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar