söndag 10 januari 2010

Murgh butter - India my way

Murgh butter - eller cream-butter-sås som våra bekanta brukar säga. En av de bättre cream-butter-såserna lär man ska få på en restaurang på Drumsö. Samma restaurang serverade dock min fru en tandpetare i salladen och fick huvudrätten helt fel... Här är en lite snoffsigare version av min sås...

Egentligen har jag inte den blekaste aning om hur såsen skall tillredas, eller ens vad den innehåller. Jag har gått helt enligt mitt smaksinne...

Recept
  • 1 stor lök
  • 1 paket broilerstrimlor
  • Garam masala (McCormick) el. indiska kryddor efter smak
  • 150 g smör
  • 2,5 dl grädde
  • 500 g passerade tomater
  • 2 msk tomatpuré
  • 2 msk socker
  • ris

Sätt en redig klick smör (vi knysslar inte med fett i den här såsen...) i pannan och stek och krydda broilern. Jag föredrar filéer, som man sen själv efter stekning strimlar, men nu hade vi bara strimlor. Hacka löken fint och stek den. Krydda och kläm i tomatpuén. Notera att det är väldigt stor skillnad på olika tillverkares indiska kryddblandningar. Var och en blandar som den tycker. Jag tog väl i c. 1 msk garam masala. Jag tog i lite paprika också. Stek upp det hela lite, så ger tomatpurén mera smak. Sen i med största delen av resten av smöret och grädden. Låt småkoka en stund och smaka av. Blir det en lätt sur eftersmak? Passerade tomater brukar behöva lite socker. Sen får man balansera lite med grädde och smör. Är smaken lite platt? Så tag mera smör. Smakar det för mycket tomatsås? Mera grädde då. Såsen skall inte smaka tomatsås. Den är ju i princip en fetbomb... Enklaste sättet att ta reda på hur såsen borde smaka är att gå till närmaste indiska/pakistanska restaurang och beställa själv. Det här är helt min variant... Nog för att deras kan vara helt deras också. Smaken är som baken...

<Här skulle komma bilder av tillrädandet av maten. Men min bättre hälft sa ganska rakt ut vad bilderna såg ut som...>

Normalt skulle jag ha serverat den här med en enkel tomat-gurk-sallad. Men nu var gurkan slut. Så det blev en rödkålssallad istället. Kanske inte så indiskt? Men det passade förvånansvärt bra.


Rödkålssallad
  • 1/4 litet rödkålshuvud
  • 1/2 dl russin
  • olivolja
  • äppelvinäger
  • citron

Strimla rödkålen fint. Blanda rödkål och russin i en salladsskål. Häll över lite olivolja och äppelvinägero och pressas till sist citronsaft över. Blanda väl och låt stå en stund. Syran driver ut smak ur rödkålen, så rör om alltid ibland. Vanligtvis häller man dressingen över en sallad precis innan man serverar den, men den här blir bara bättre av att stå en halv till en timme! Variationer av temat är t.ex. appelsin istället för russin. Eller riven morot istället för rödkålen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar