torsdag 21 januari 2010

Pasta med getost- och skinksås

Ibland tar jag mig själv i kragen och kommer ihåg att variera mig själv lite. Jag har länge planerat pröva på en getostsås, egentligen till kött, men nu blev det en ny pastasås. Den här såsen blir dessutom klar innan pastan kokat färdigt om man reder av den...



Sås med skinka och getost

  • 75g getost
  • 2 soltorkade tomater (i olja)
  • 1 liten röd lök
  • skinka
  • svartpeppar
  • paprikapulver
  • smör att steka i
  • 1 msk vetemjöl
  • 2dl grädde
  • 1dl pastavatten (om det behövs)
  • gräslök
  • parmesan

Sätt pastavattnet och koka. Värmer du en del i vattenkokare går det snabbare. Hacka löken fint. (Det går också bra att ta vanlig lök, men det ger inte lika mycket färg). Fräs löken mjuk i en tjockbottnad kastrull. Strimla under tiden skinkan och skyffla i kastrullen. Nu kokar väl pastavattnet? Sätt då i pastan. Tärna de soltorkade tomaterna och lägg i kastrullen. Krydda med paprika och svartpeppar. Låt paprikan stekas en stund. Sätt sedan i en matsked vetemjöl och rör väl in det. Häll i grädden och låt koka upp. Sätt sedan i getosten i bitar. Rör om så att getosten smälter. Låt koka upp. Strimla lite gräslök och riv parmesan. Smaka av såsen. Är såsen för tjock eller om du vill ha lite mera sås så tag c. 1dl pastavatten och späd ut såsen. Nu är pastan färdig? Häll bort vattnet och häll på lite olivolja. Portionerna toppas med parmesan och dekoreras rikligt med gräslök. Njut!

Jag tror det här är första receptet här på min blogg som kommer helt från eget huvud. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar