måndag 4 januari 2010

Broilerpasta med ost-vitvinssås

(Rikssvenskar må substituera med kyckling på alla ställen det står broiler i texten)
Det blev ju en hel del vitt vin över efter musslorna. Det bestämdes det skulle bli en sås av det. Fisk är ju det första valet, men nu råkade vi ha broiler hemma så min bättre hälft fick fråga Google. Hon hittade Kardemumma Gummans recept på KycklingPasta med krämig blåmögelost & vittvinsås som fick fungera som bas.



Pasta med broiler och aura-vitvinssås
  • 3 broilerfiléer
  • 2 små rödlökar
  • 3 vitlöksklyftor
  • 4 medelstora (färska) champinjoner 
  • 1 mild inlagd paprika
  • 1 lite starkare inlagd paprika
  • 1 dl riven ost
  • 1/3 paket auraost (c. 1dl?)
  • 1dl vitt vin
  • 2dl grädde 
  • svart-, grön- och rosepeppar
  • paprikapulver
  • smör
  • persilja 
  • 1msk vetemjöl

Gör förarbete: hacka löken och paprikan, skiva vitlöken och champinjonerna. Jag hade ingen färsk paprika till hands, så det blev inlagd. Krydda och stek broilerfiléerna. Jag valde att först steka paprikapulvret i smör, för att ge det mera smak, sedan fick filéerna peppar i pannan. Tag upp filéerna när de är nästan genomstekta och ställ åt sidan. Stek löken, lägg i champinjonerna efter en liten stund. Lägg sedan i vitlöken (som inte behöver stekas länge) samt paprikan. Skär upp filéerna i gaffelstora bitar. Häll i det vita vinet och broilern när vitlöken fått lite värme. Sedan osten. Låt puttra en stund, tills osten smultit. Häll sedan i grädden och låt koka ner så den blir krämig. Här fick jag tidsbrist och tröttnade, så jag rädde av såsen med vetemjöl utrört i lite vatten. Servera med färggrann pasta, riven parmesan och lite persilja.En lätt sallad är inte heller någonsin fel.

Som Kardemumma Gumman måste jag säga att det var lite svårt få ett bra foto på maten. Dessutom var det bråttom med hungriga barn... Min sås verkade bli lite färggrannare än Kardemumma Gummans. Antagligen hade jag mera paprikapulver än hon, dessutom röd paprika istället för hennes gula. Smaken är jag ganska nöjd med, fast speciellt mycket vitt vin smakade den inte. Smaken var väldigt mångsidig. Nästan så att man inte riktigt viste åt vilket håll smaken var på väg. Att kombinera vitt vin och auraost var nog något jag inte genast själv hittat på att pröva. Och nån traditionell vitvinssås var det här ju nog inte. Men jag kommer nog att laga varianter av den här igen.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Ja, detta såg ju verkligen smaskigt ut! :) Kul du hittade något användbart på min blogg. Såg att du också var Finländare. ;)

    SvaraRadera
  2. Tack, du har ju nog mycket som ser gott ut i din blogg. Skall säkert pröva på din creme brúle nåt tag...

    Det spännande med såsen ovan var att följande dag, som återuppvärmd, smakade den betydligt mera vitt vin...

    Jo, tvättäkta finlandssvensk. ;-)

    Var och när hade du café? Planer på att återuppta det?

    SvaraRadera