söndag 25 oktober 2009

Nattmat: spansk hollolasallad med chorizo

Blev bjuden på det här av bekanta under en visit norr om Lahtis, därav namnet. Jag har länge haft den här i planerna och nu i veckan stötte jag i misstag på chorizo (engelska wikipedia) på Lidl. Tyvärr visade det sig att den tyska "chorizon" inte riktigt håller måttet med det sydligare originalet. Men det gick att avhjälpa...


Nattmat kan inte bli så mycket bättre än det här. Och mycket lite kan ju gå fel med chorizo, vitlök och feta... Skulle det bara gå att laga i förväg, så skulle det här vara den perfekta krabbismaten...
Chorizosallad
  • en bra bit chorizo
  • 2 små gula lökar
  • 10 klyftor vitlök
  • 1 röd paprika
  • 3/4 kruka rukola
  • salladsosta av medelhavstyp (=fetaost)
  • svartpeppar
  • chilisås
Skiva och klyv chorizon. Strimla skilt löken och parikan samt skala vitlöken. Stek chorizon i torr panna. Häll över i salladsskål och stek sedan lök, vitlök och paprika mjuka, var för sig eller börja med löken.Häll tillbaks chorizon så den blir varm igen.


Stjälp upp i salladsskål. Tillsätt salladsosten tärnad.Smaka av med svartpeppar och chilisås. Min tyska chorizowannabe var alltså lite mjäkig, fast nu läste jag på Wikipedia att lång tunn chorizo är gjord på mild paprika. Så jag visade min flaska med chilisås åt salladen. Det behövdes överraskande mycket, c. en tesked kanske. Det brukar räcka med att man bokstavligen bara visar flaskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar