fredag 23 oktober 2009

Lax med löksås

 

Vi hade "bara" lax hemma, så det blev till att försöka lista ut vad för sås det skulle bli till den. Jag har redan länge letat efter goda enkla såser till fisk. Säkert har jag hittat nån, men också glömt bort dem. Så det här blir nu ett försök att dokumentera ett recept... Receptet jag lätt modifierade hittade jag i boken Såser av Ebba Wachtmeister. Jag eller min kära fru verkar ha köpt den på rea nåt tag.


Löksås
  • 1 liten lök
  • 10-15 cm purjolök 
  • 2 msk smör
  • 2 msk sirap
  • 1 msk äppelcidervinäger
  • 2 dl grädde 
  • 1 dl vatten
  • buljongkoncentrat 
  • svartpeppar
  • 1 msk vetemjöl 

Sätt på risvattnet att koka. Skala och hacka löken fint.  Klyv (kolla att det inte är sand i den) och strimla purjon. Stek löken (båda två) i smör så att den är gyllenbrun. Tillsätt sirap och vinäger och låt puttra i några minuter. Häll i grädde och buljong (*) (går säkert att ersätta med en halv(?) buljongtärning, men då kan det löna sig att lösa upp den i vatten först). Smaka av med svartpeppar. Sedan redde jag av såsen, för den var för tunn för mitt tycke.

Laxfilén skar jag i lämpliga bitar och stekte. Först emd skinnsidan neråt och sedan en kort stund på övre sidan. Sedan fick den vila en stund. Där emellan satte jag i riset och viftade ihop en snabb sallad.

Smaken på såsen blev över förväntan. Men lite kvarterskrog, vilket vi inte har i vår trakter, smakade den ju nog. Den var inte riktigt tillräckligt pigg. Lite mera syrlighet hade den kanske behövt. Och så blev den lite för tjock...

(*) I princip är jag helt emot buljong. Men ibland är det ett bekvämt sätt att fuska. Men litar man för mycket på det så smakar det nog bara blä!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar