fredag 16 oktober 2009

Copycat äppelpaj

Nån som slumpsurfat in hit kanske märkt att jag läser Ilvas blogg Lucullian Delights. Främst för de vackra bildernas skull, men också för att mycket låter så gott och så kan man drömma sig bort till Italien. Och nu kom jag mig äntligen för att pröva på något av henne. Jag bongade hennes päronhavrepaj med pinjenötter och prövade på en egen variant av den med äpple istället för päron.


Äppelhavrepaj med och pinjenötter
  • 3 ägg
  • 200g (c. 2dl) socker
  • 100g smör, smält
  • 120g (c. 1,5dl?) havregryn
  • 100g (c. 2dl?) specialvetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • ½ msk vaniljsocker
  • 1 nypa salt
  • 2 äpplen
  • ½ dl pinjenötter
  • Lönnsirap
Smält smöret, sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt. Tillsätt smör och vaniljsocker. Vispa igen. Blanda resten av de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Smörj en teflonform med löstagbar botten(riktiga män bröar inte formar) och häll i smeten. Tag ur äpplena, klyfta och skiva fint. Tryck in äppelskivorna på långkant, med skalet uppåt, i pajen. Strö över pinjenötter där var smeten lyser fram. Ringla lönnsirap över äpplena. Baka i ugnen i c. 30-35min, följ med när den blir färdig. Servera med glass när pajen svalnat lite.

Jämfört med Ilvas recept så har jag äpplen istället för päron. Lönnsirap (jag stod och vägde mellan att ta honung eller lönnsirap) tog jag för att hoppeligen komma åt ungefär samma grad av sötma som päron. Jag använde sura vinteräpplen, nån form av Granny Smith hade säkert också gått bra. Äpplen med rött skal hade gjort sig betydligt bättre visuellt... Man skall inte annars heller försöka fota mat mitt i natten med bara en blixt som ljuskälla, om man inte vill ha en ordentlig utmaning...
Pajen blev inte riktigt så god som jag hade hoppats. Men pinjenötterna passade nog på ett lite udda sätt med där i pajen. Förutsatt att man tycker om pinjenötter. ;-) Min botten verkade bli lite grövre än Ilvas, möjligtvis för att jag använde vanligt vetemjöl? Kanske jag experimenterar med receptet nån dag, vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar