torsdag 24 februari 2011

De onda färdigmatstillverkarna...

Suck! Visst är det fint det blir hallå här i Finland också nu när Nilssons böcker utkommit på finska, men diskussionen går ju nog lite i fel riktning. Nu blåser det upprörda vindar (samma som väl blåste i Sverige för en tid sedan) över att färdigmaten till pöbelns stora förvåning innehåller en massa billigt sk*t. Jag börjar lite tröttna på den allmänna attityden att ansvar alltid är någon annans. Hur kan man stå på barrikaden och skrika "Jag visste inte!", när det klart och tydligt i innehållsförteckningen på köttbullar står att huvudingredienserna ungefär är vatten och broilerskinn. Och om man inte senast i det skede man smakar på dem tycker att de inte smakar kött, så bör man ta sig en allvarlig funderare!

Det är inte färdigmatstillverkarnas fel vi köper färdigmat! Färdigmatstillverkarna är inte onda! De levererar bara vad vi vill köpa! Varje individ är själv ansvarig för vad den bär hem från butiken och väljer stoppa i sin mun! Det finns ingen tvångsmatning! Visst finns det mera eller mindre vilseledande namn och reklam, men om man inte vänder på paketet och läser innehållsförteckningen och är lite kritisk så är det nog i spegeln man skall se efter den skyldige!

Jag inser ju nog jag är lite annorlunda. Jag kan lugnt säga jag aldrig skulle bära hem av över 90% av en stormarknads utbud. Och varorna finns ju nog där för att någon köper dem, ingen vara står i "onödan" på hyllan. Nedan en mycket skrämmande Jamie Oliver video...



Det skulle egentligen vara ett ganska intressant experiment sätta upp en butik som bara sålde varor jag skulle köpa, den skulle antagligen kunna vara storleken av en kiosk... Fast konceptet finns nog redan delvis,  ungefär som Juuren Puoti eller Eat&Joy Maatilatori, varav den senare dock i mitt tycke lite mindre lämpar sig för matuppköp och har mera udda produkter. Och även i Hagalund finns det en liten uppstickare i det gamla köpcentret, där invid fotoaffären, namnet kommer jag inte ihåg! I hamnstaden finns också de "gamla" ekobutikerna, de kunde gott få lika mycket uppmärksamhet som de nya trendshopparna.

Men vill man klara sig med en normal budget så får man hålla sig till de vanliga marketarna. Dock tror jag att de små butikerna på ett viktigt sätt influerar köpbeteendet och det rinner vidare in i marketarna! Jag vill leva i hoppet att vi om 5-10 år har mycket mera närproducerat och inte så processerat i våra butiker. Jag vill utbudet varierar med årstider. Jag vill se småproducenter. Jag vill se nischade produkter! Jag vill köpa gott!

Och lite chockad är jag över hur mycket gratis reklam medier ger Nilsson. Liksom, hallå. Kom det faktiskt som en chock för den samlade journalistkåren vad färdigmaten är gjord av? Ibland blir jag så ledsen. Det måste ju finnas belästa journalister i Finland som kan svenska eller har svenska som modersmål. Har debatten i Sverige faktiskt undgått dem helt? Har det inget nyhetsvärde innan en bokförläggare tvångsmatar dem med information? Är journalister faktiskt så beroende eller nyhjälplösa att de inte tar tag i ett ämne innan nån tvångsmatar dem?

5 kommentarer:

  1. Du sätter fingret på en öm pungt, och dessutom har du helt rätt. Jag håller fullständigt med dig men så vill jag också tillägga med ett ord om varför vi människor är som vi är och varför vi väljer den här skiten framom det andra, vet du att vi nutidsmäniskor är allt för lata av oss, lettja kallar jag det, bortskämda och så förbannat lata att vi knapt vill göra någonting för att få i oss den dagliga ransonen av näring. Och så är det också¨så att I finland har det aldrig förekommit någon sådan där ordentlig matetik eller ens filosofi, då vi helt enkelt aldrig haft någon som förespråkat det, se bara på Sverige, Den nu bortgångne Största gastronom som Svenskarna hadde Tore Wretman hamrade in i folks medvetande i över 60 år hur viktigt det är med att laga mat och framför allt göra den på rena ärliga och riktiga råvaror, färdigmat för honom var en omöjlighet och det fick nog minsann befolkningen och vänner runt omkring honom veta av. Mycket av den syn påp mat som man har i Finland bottnar i en okunskap och lathet, tyvärr, det ser man som gastronom varje dag.

    SvaraRadera
  2. Därför är det också otroligt viktig att vi som ändå är maten närmast genom vårt yrke slår larm och även så om det tidvis kan tänkas låta som utnött och tjatigt, trots allt påtalar vikten av att föra en ren, ärlig och äkta matfilosofi också i hemmet, det bara är så att vi måste tjata mera för att alla de som ännu inte kommit underfund med detta får en chans att kunna göra det. Du hör till undantagen på samma vis som jag, det skulle inte ens falla mig i tanken att ha hemma varken senap eller ketjup, då jag kan laga dem själv såpass fanatiska är vi i vår familj, och det blir till en vardag ännu mer när man är en matambassadör för det nära köket.

    SvaraRadera
  3. Jadå, klart människor är lata. Jag är också fruktansvärt lat. :-) Måste nog erkänna ketchup och senap är något jag bär hem från butiken...

    Däremot är jag inte riktigt av samma åsikt som du angående matetik och filosofi i Finland. Nog har det ju funnits en stark rörelse för husmanskost i Finland. Eller jag upplever att Marthorna talat sig varama för det. Men hippa och trendiga har de kanske inte varit.

    Men jag tror det finns en form av matseggregering i Finland som gett en klyfta som vuxit med god fart de senaste 10-15 åren. Det finns "mormor" som själv rullar köttbullarna och reder såsen från grunden, sedan "ungdomar" som tycker mat skall gå fort och "förvärvsarbetande småbarnsföräldrar" som inte har tid för att stå i köket.

    Jag håller dock med dig om att det är viktigt nån går först med fanan högt i vädret. Det behövs nog en hel del intresseväckande i dagens Finland. Och vem skulle göra det bättre än de riktiga kockarna?

    Jag förstod på min fru vi skall träffas i sommar, det skall bli kul!

    SvaraRadera
  4. Jo det är nog helt sant de du för fram, jag kan inte annat än hålla med dig. Och ja visst skall det bli kul att träffas i sommar, det ser jag fram emot.

    SvaraRadera
  5. Ni har nog rätt, tycker jag med. Däremot tycker jag inte att det bara är lättjans fel. Jag tycker vår kultur borde genomgå en nödvändig förändring, och det är att flytta middagen senare, så att maten hinner mogna även hemlagad! Man kan bra stå sig till kl 19, till exempel, särskilt om man INTE lever på snabba kolhydrater (eller långsamma för den delen) utan kan förbränna även fett. Så tycker jag. Och står man sig inte, så kan man ju ta ett äpple, en morot eller en smörgås kl 17.

    SvaraRadera