lördag 5 mars 2011

Fake Jaffa - lite godare

Helt i misstag tillredde jag denna helt slumpmässigt i just denna flaska. Visst ser det ganska äkta ut?

Jag funderade på att köra den genom soda streamern, men lät bli.Saft är godast som saft den här årstiden... Och så är jag lite förstörd, så jag föredrar faktiskt mina läskedrycker sockrade.

Jag läste innehållsförteckningen för Jaffa och såg till min stora förvåning den faktiskt innehåller apelsinjuicekoncentrat. Dock även färgämnen... Så jag föredrar min "fuskversion". :-)

En intressant sak med saften är att den separerar. Jag blandar ungefär 10:1 vatten och havtornssaft och om man låter den stå flera timmar så bildas det ett skikt av havtorn överst och "diskvatten" under det.

Annat hum-flumm intressant är att "vår" zonterapeut säger man inte skall dricka havtornssaft, det är för stark för njurarna (om jag kommer rätt ihåg). Samma sak med persilja. Persiljevatten (häll 1-2l kokande vatten över ett blad persilja och låt svalna) är hälsosamt, men att äta persilja belastar njurarna. Tycker det är intressant se hur olika naturmedicininriktningar (eller vad de nu skall kallas) ibland går emot varandra. Paprika och citrusfrukter (förutom citron) är också no-no. Värst är dock enligt zonterapeuten alla bekämpningsmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar