söndag 6 mars 2011

Redskapssport - Vassa knivar - Äntligen!

Jag har länge, typ flera år, försökt hitta någon som skulle vässa våra köksknivar här i H:forstrakten. Nu snubblade jag dock i misstag, via den här (finskspråkiga) hemsidan, över en som gör det. Pot-Pan i Gamla saluhallen vässer knivar till ett överkomligt pris (12€ för fyra knivar tycker jag är helt ok). Dessutom verkade Pekka Ottranen i mitt tycke riktigt kunnig och var väldigt hjälpsam. Han visade sig dessutom vara en alldeles utmärkt försäljare, han sålde inte ett brynstål åt mig fastän han menade det är vad jag borde använda istället för ett keramiskt bryne. Å andra sidan kommer jag mycket troligt att besöka honom igen när jag behöver nån form av knivvård.

Om det blev bra undrar kanske någon? Ja, vassare än vad jag vill minnas de var första gången de bars hem från butiken. Vilket också var vad han lovade...

Och den som tycker kockande inte är en redskapssport har aldrig prövat på en riktigt bra kockkniv! Att använda en vass kniv är en sann fröjd och en slö är en riktig pina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar