tisdag 14 december 2010

Veckans ört - stevia

Jag fick en steviaplanta av min svägerskas sambo i somras. Den har trivts riktigt bra i köket och jag har följt hans råd att vattna den när den ser lite hängig ut. Det har redan en tid varit tid att beskära den, men det har inte blivit av. Så nu passade jag äntligen på när vi fick middagsgäster idag. För nån månad sedan såg jag i Niklas Mat hur de använde stevia i matlagning. Det var ett ganska spännande recept. Jag har gladeligen glömt det exakta receptet, men här kommer mitt försök... De använde antagligen torkad stevia, jag hade färsk.
Ser inte vårlöken ut som en purjolök här på bilden? :-)



Vårlök med mandlar sötade med stevia
  • Ett knippe vårlök
  • 1 dl groddade mandlar
  • smör
  • 10 steviablad
Skölj vårlöken, putsa den och skär den i c. 7 cm långa bitar. Strimla stevian. Hetta upp en ordentlig klick smör i en panna, stek mandlarna i det. Smält samtidigt en redig klick smör i en annan panna, sätt i vårlöken och stek tills den blir mjuk. Det tar typ 30 sekunder eller så.  Blanda stevian med mandlarna. Lägg upp vårlök med mandlar på sidan om och häll över lite smällt smör. Dekorera och smaksätt med lite balsamvinäger.

Antagligen klarar man sig bra i det här receptet också utan stevia. Möjligtvis behöver man inte ens ta till socker. Men mandlarna bör absolut vara groddade! Steviocider (det som smakar sött i stevia) bryts ner vid upphettning, så egentligen är jag inte alls övertygad om att det är fiffigt hetta upp stevian, möjligtvis kunde man smaksätta det varma smöret istället?
Min stevia. Den ser rätt anspråkslös ut.

Stevian är en ört från Sydamerika. Så den är naturlig i den bemärkelsen, fast det är vit flugsvamp också (fast den inte kommer från Sydamerika)... Värt att notera om stevian kan vara att den väl i princip är förbjuden som livsmedel i EU. Det var lite skriverier i Sverige för att de visade den i Niklas Mat. Stevian är dock tillåten i stora delar av världen och i Japan är den dominerande på den sockerfria sötningsmarknaden... Antagligen är det aspartam-lobbyn som fått den förbjuden i EU och den kommer antagligen rätt snart att tillåtas, EFSA har redan rekommenderat det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar