tisdag 30 november 2010

Köttgryta - with love

Köttgryta, given tid och kärlek...
En god köttgryta är (i  mitt tycke) rätt enkel att göra och ganska svår att misslyckas med. (Förutom om man somnar och kokar kastrullen torr när man kokar ner grytan. Jag kan berätta att det luktar ganska illa när man vaknar...) Men man måste ge den mycket tid och det går inte just att skynda på den... Till kött duger i princip nästan vilket kött som helst. Grundtanken är dock att ju "sämre" kött, desto bättre gryta... Dock vill jag själv ha de frittt från hinnor och överdrivet mycket fläsk. Men det går ju att skära bort när man tärnar köttet. Annat viktigt är att man har större bitar ju längre tid man har att laga grytan. Bitarna skall vara stora, det är inte en soppa man lagar! Vinet skall också vara ett man gärna själv vill dricka, dock inte alltför lätt. Tag absolut inte ett dåligt vin, det är bara att skjuta sig själv i foten. Jag försökte en gång fuska med ett billigt bulgariskt rödvin, resultatet var ganska hemskt!



En gryta, minus lite kryddor och fond... Morötterna är inte mögliga utan frusna. Det är minusgrader i vårt externa kylskåp (balkongen).



Man tager också vad man haver, jag brukar försöka ta lika mycket grönsaker som kött. Morot, lök och vitlök är måsten! Paprika kan man också ha i och andra rotfrukter. Oftast gör jag det helt på högt, men nu vägde jag upp det helt för er, mina kära läsare!

Köttgryta
  • 800g nötkött
  • 350g morot (c. 4-5 stycken)
  • 225g lök (3 stycken)
  • 50g purjolök
  • 5 dl rödvin (gott!)
  • 6 dl vatten
  • 3 lagerblad
  • 140g bacon
  • 225g champinjoner
  • 50g vitlök (klyftorna av en hel stor vitlök)
  • 1 dl vispgrädde
  • timjan
  • persilja
  • paprika
  • svartpeppar
  • smör
  • grönsaksfond
  • socker
  • citron


Skala moroten och löken. Skär moroten i 2-3cm långa bitar och löken i grova strimlor. Stek morötterna i rikligt med smör i några minuter (medan du strimlar löken) och sätt sedan  i löken. Se upp så att löken inte blir bränd! (Häll i så fall vatten i grytan innan det händer!) Tärna köttet grovt och bryn det lätt i smör. Flytta över i grytan med morot och lök allt efter att köttet blir färdigt. Köttet måste stekas i omgångar, annars finns risken att pannan blir kall och köttet avger vätska och börjar koka istället! Häll i 4 dl vatten och 4 dl rödvin. Om det inte täcker allt så tillsätt extra vatten, gör det gärna efter att ha sköljt av stekpannan med vattnet!

Skala vitlöken möjligast milt, dvs. utan att krossa den! En hel vitlök låter kanske som mycket, men när klyftorna är hela ger de en mild, lätt söt smak när de kokas. Lägg i klyftorna. Bind upp lämplig mängd färsk timjan (den är ganska kraftig till smaken), eller använd torkad.

Det ser faktiskt inte så gott ut ännu i det här skedet. Dessutom kan det, beroende på rödvinet(?), lukta ganska illa. Men tappa inte tron!
Jag satte också i lite grönsaksfond som jag kokat för en vecka sedan, men det är extra. Vanlig buljong skulle jag inte sätta i, det behövs inte. Krydda sedan med lite svartpeppar och paprika, salta inte! Sätt i tomatpurén.

Låt det hela småputtra under lock i minst 2-3 timmar, grytan är färdig när den börjar tjockna och köttet är mört. (Min gryta kokade nästan 5 timmar innan köttet var färdigt). Den sista halvtimmen kan den koka utan lock. Har du inte tid att vänta så länge, så går det sen att reda av den som ett sista extra steg. Skär upp baconet och stek det knaprigt, häll i grytan. Skiva champinjonerna och stek dem. Häll även dem i grytan. Häll i grädden, låt koka 5-10 minuter och smaka av. Här lade jag ännu till 1dl rödvin, 1msk socker och saften av 1/3 citron samt lät koka lite till. Är man rädd för grädde så kan man minska på mängden, säkert ner till 1/2 dl, men då kan det behövas lite socker och kanske olivolja istället. Mycket beror också på vinet... Krydda om det behövs, red av om det behövs. Finhacka persilja och dekorera grytan med det.

Äntligen färdig!

Servera med t.ex. fullkornsris och ett gott lantbröd. Och gärna en sallad. Vi skippar brödet och min fru riset när vi båda kör mera eller mindre LCHF...

Grytan är lätt att göra, men man skall gärna ha 4-5 timmar tid att laga den... Tid vid spisen går det kanske två timmar. Jag har själv kokat ned en fond medan jag lagade grytan... Och snart blir det till att koka en ny köttfond av resterna (skal, hinnor, ...) av ingredienserna till grytan...

Det bestä med kråksången är egentligen att grytan bara blir bättre med tiden. Det går bra att värma upp det som blir över (om det blir över) följande dag.

Självporträtt?

Överkurs: Använd bara riktigt små lökar och koka dem hela. Brukar bli mycket gott! Man kan också fuska till dem genom att ta de innersta fyra-fem lagren av löken hel och strimla de yttre.

Överkurs 2: Pröva byta ut svartpepparn motkryddpeppar och persiljan mot koriander för att få lite mera mustighet och twist på grytan.

3 kommentarer:

  1. Den här är min favorit! Supergod! Äter den när som helst igen!
    - majmamma

    SvaraRadera
  2. Hur mycket grädde ska man ha?
    / En som vill testa receptet

    SvaraRadera
  3. Tja, smaken är som baken... Jag verkar ha glömt grädden i ingredienslistan. Jag tippar jag hade i ungefär 1 dl vispgrädde (dvs. c. 35% fett). Med en burk (á 2dl) klarar du sig säkert.

    Nu när min fru och jag kör ganska LCHF så skulle jag säkert börja med 1 dl och sen antagligen hälla i den sista ännu efter att ha smakat av grytan.

    Grytan går också bra att äta fast man lämnar bort grädden helt.

    SvaraRadera