torsdag 25 november 2010

Pizza - jösses vad det kan vara gott.

Blev sugen på pizza här en söndag. Jag har egentligen aldrig fått bottnen riktigt bra. I min barndomsfamilj var det främst något som liknade pajbotten som gällde. Nån gång har vi lagat ett halvbra recept från Min kokbok. Nu förstod jag äntligen ta ut huvudet ur ett mörkt ställe och konsulterade vår nån sorts italienska kokbok Complete Italian cooking. Receptet i den visade sig ge en en riktigt, riktigt god botten.

Den var godare än vad den ser ut på bilden, jag lovar!


Pizzabotten
  • 15g färsk jäst (eller 1 tsk torrjäst)
  • 90ml (7 msk) ljummet vatten
  • 1/2 tsk socker
  • 1 msk olivolja
  • 175g vetemjöl
  • 1 tsk salt
Pizzasås
  • Två små gula lökar
  • En burk krossade tomater
  • 4 klyftor vitlök
  • salt
  • socker
  • oregano
  • timjan
  • persilja
  • jalapeño
Fyllning A
  • medvurst
  • auraost
  • vitlök
  • lök
  • jalapeño

Fyllning B
  • skinka
  • getost
  • svarta kalamataoliver, med kärna
  • lök
Gräddost, t.ex. Oltermanni
Parmesan

Blanda jäst, vatten och socker i en bunke. (Torrjäst vispas in tills det löser sig). Låt stå på ett varmt ställe (t.ex. ovanför kylskåpet) i 10-15 minuter, så att det bildas skum på ytan. Blanda i olivoljan.Blanda mjöl och salt i en annan bunke, gör en grop i mitten och häll i vätskan. (Eller var lat som jag och blanda mjölet och sen saltet i vätskan). Forma med mjölade händer till en deg. Tag upp på bordet och knåda i fem minuter, tills den är jämn och elastisk. Olja en plastpåse och placera degen i den, låt jäsa till dubbel storlek, c. en timme på ett varmt ställe. Knåda sedan luften ur degen på mjölat bakbord, knåda en stund till.

Ok, ok, jag glömde faktisk löken...

Hemligheten för en god tomatsås är socker och kryddor. Här är min variant. Jag hackar en lök fint och steker genomskinlig i rikligt med smör. Sen häller jag på tomatsås och kryddar, oftast med torkade kryddor. Låt koka in en god stund, smaka sedan av med socker och salt. Det brukar oftast räcka med 1/2 - 1 msk socker. Kör sedan allt i mixer så det blir en slät sås. Här satte jag till en halv färsk jalapeño, jag lagade pappapizza. :-)

Det skall vara myky ost!

Sen var det bara att trycka ut pizzadegen till en diameter på c. 25 cm. Att kasta upp den i luften fungerade inte, så det behövs tydligen lite rafinering av receptet ännu. ;-) Sen brädde jag på hälften av min tomatsås och radade fyllningen på varsin halva. Till sist strödde jag över rikligt med riven parmesan och gräddost. Osten var på det här sättet mitt sätt att öka fettprocenten, så det blev rikligt med ost. ;-)

Jag lovar, den var god!

Sen bara att köra in i en het ugn och låta den få lagom färg. Jag hade antagligen på 225 grader och knappa 15 minuter. Den fick vara i längre än vad jag hade förväntat mig.

    1 kommentar:

    1. Receptet korrigerat, hade blandat mellan salt och socker...

      Tack till en uppmärksam läsare!

      SvaraRadera