fredag 5 november 2010

Busenkel LCHF fredagsmys

Min kära hustru hade köpt "antipasto" soltorkade tomater från den tyska butikskedjan. Antipasto tycks i det här fallet betyda de soltorkade tomaterna är aningen fuktigare än de vanliga i olja på burk. Jag har någon gång köpt soltorkade tomater från delikatessen i ett större varuhus här i Helsingforsregionen som varit lika goda. Jag rekommenderar varmt man köper kylen full ifall man har vägarna förbi den tyska kedjan. Dock verkar de inte ha så många paket med enbart soltorkade tomater per låda (hittade inga när jag var där), deras oliver var ok, men kronärtskockorna var inte något vidare.

Snabb mysmat


Antipasto
  • soltorkade tomater
  • getost
  • kalamataoliver (med kärnor!)
  • lök
  • olivolja
  • balsamvinäger
Kombinera soltorkade tomater med getost och oliver, skiva löken så tunt du bara kan och dekorera med det. Droppa över en god olivolja och riktig balsamvinäger. Jag är just nu ganska förtjust i en fransk getost som inte har "skal", den är lätt att använda i sallader och jag är faktiskt inte speciellt förtjust i getostens skal (vem är nu det?). Den brukar dessutom ofta vara billigast. :-) Den här är dock ganska mycket mildare än en "riktig" fransk getost, lite som en färskost. Fast å andra sidan så får man inte lätt tag på en riktig riktigt god getost här i Finland... Den här står och faller helt på råvarorna! Så se till de är goda. Här måste jag ännu varna för vad i Finland normalt kallas "balsamvinäger", det är inte en riktig balsamvinäger utan en vinäger smaksatt med druvsaft. Kolla innehållsförteckningen! Riktig balsamvinäger kostar skjortan (och kalsongerna), men här behöver man bara några droppar. Med oliverna är det också viktigt de hade kärnorna i sig när de bars hem från butiken. Tycker man illa om att oliverna här kärnor så får man kärna ur dem själv, vissa vitlökspressar kommer med en "olivurkärnare". En caféägare i Helsingfors (jag köper min olivolja hos honom) påstod de billiga urkärnade helt jämnsvarta (svarta oliver är egentligen inte alls svarta!) oliverna egentligen är gröna oliver som färgats svarta. Jag vet inte om han har rätt, men de färdigt urkärnade brukar smaka sågspån. En enkel tumregel är att de är bra om de har kärnor och det står Kalamata på burken. En italienare eller spanjor skulle dock säkert påstå även de har goda oliver. :-)

Favorit i repris, när jag inte orkade stapla upp det så mycket (och utan lök).



Min bättre hälft brukar dessutom ibland om kvällarna som en finkänslig vink nämna hon är sugen på en omelett. Egentligen skall det inte behövas ett recept för det, men här är nu ändå en variant av den... Det fina med en omelett är att det tar ungefär lika länge att laga den som det tar att läsa det här receptet och den går lätt att variera efter smak och tycke!

Omelett med tonfisk (och chili)


Omelett
  • 4 ägg
  • en skvätt mjölk
  • salt
  • en lök
  • 2-3 dl riven ost
  • tonfisk (i olja)
  • svartpeppar
  • chilisås
  • persilja
Klyv och skala löken (men lämna  "roten" kvar) strimla sedan för att sen tärna. Så länge som löken sitter fast i roten går det lätt att tärna. Månne nån förstod? Stek löken i en klick smör. Knäck samtidigt eggena i en bunke och tillsätt några matskedar mjölk och salt. Rör det med en gaffel. Ta löken ur pannan och hetta upp pannan riktigt het. När pannan är riktigt het (så fastnar inte ägget) så häller man i ägget. Jag sätter på ett lock i det här skedet och river samtidigt osten. Om omeletten börjar bubbla så brukar jag pilla sönder bubblorna. Öppna tonfiskburken och häll bort oljan. Sätt löken på omeletten när den börjat stelna lite, sen osten och sist tonfisken. Krydda efter smak och tycke. Jag hittade inte av "min" chilisås i butiken senast, så jag bar hem en ny. Den är absurt stark, på bilden har jag doppat skaftet av en tesked i såsen. Det räcker mera än väl för en halv omelett. Och jag är den enda i familjen som klarar av den, i nån mån. Sen viker man ihop omeletten och så är den så gott som färdig. Strö över lite finhackad persilja vid serveringen.

Tonfisk i omeletten är min nya favorit. Annat gott är svamp, skinka, bacon och paprika. Man tager vad man haver. Fyra ägg är något jag upplever som minimi mängd ägg i en normalstor stekpanna, annars blir det lätt som ett stekt ägg. Sex går ännu, men sen börjar det bli klumpigt att hantera.

Med mysmat i soffan på fredagar så är egentligen tricket man tar något man själv gillar. Ibland blir det något med getost, ibland en omelett, ibland en coleslaw och ibland nachos. Tidigare blev det mera varma smörgåsar och söta pajer också...

(Note to self: börja använda systemkameran igen...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar