onsdag 2 december 2009

Lax + auraost = pastej

Vi har i ett tiotal år kört förbi Four Seasons Fish i Sjundeå utan att stanna. Förra sommaren stannade vi första gången av pur nyfikenhet. Lite av misstag köpte vi piroger med lax och auraost som fyllning. En för mig lite oväntad kombination som visade sig passa ypperligt för mina smaklökar. Idag lagade min hjärtevän laxsoppa (som är god!) och jag stal en liten bit för att pröva göra egna lax-auraost-piroger. Jag hade en Four Seasons pirog som referens. Jag tycker jag lyckades riktigt bra!




Lax-auraostpirog
  • 50% lax
  • 50% auraost
  • svarteppar 
  • Smördegsplattor
  • ägg

Tag fram smördegsplattorna för att tina, lägg ut dem på bakplåtspapper. Jag använde kokt lax, men varmrökt hade nog gett lite bättre smak. Det är varmrökt i referensprodukten... Mosa laxen med auraosten. Det skall bli en "mönjä". Smaka av och krydda med svartpeppar. Knäck ägget i ett glas och rör upp det. Kavla ut smördegsplattorna en aning och dela på mitten i kvadrater. Sommarstugan ställde till med små intressanta problem, som att det inte finns en kavel. Ursäkta produktreklamen...






En liten klick mönjä i mitten och pensla med ägg runt. Vik ihop och tryck ihop kanterna med en gaffel. Pensla med ägg, det ger en vacker yta och så sväler de inte så förskräckligt i ugnen. Grädda i 175 grader C tills de är färdiga (c. 10 min).


Servera varm och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar