söndag 20 december 2009

Mjuk pepparkaka - med lingon - på golvet.

Slumpsurfade in på bloggen "Kryddburken" och stötte bl.a. på ett recept för Mjuk Pepparkaka med Lingon utan ägg. Hon i sin tur hade lånat receptet från matbloggen "Katjas Mat". Bilderna på Kryddburkens sidor fick det att vattnas i munnen på mig och det blev nästan så gott som jag inbillade mig!



Mjuk pepparkaka med lingon(sylt)
  • 100 gram smör
  • 4½ dl vetemjöl
  • 3 dl strösocker
  • 2 tsk matsoda
  • 2 tsk kanel
  • 2 tsk mald ingefära
  • 2 tsk mald nejlika
  • 3 dl mjölk
  • 2 dl djupfrysta lingon (1½ dl lingonsylt i ursprungliga receptet)
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Blanda alla de torra ingredienserna. Rör ner smöret och sedan mjölken. Blanda smeten jämn. Vi fick klumpar i vår, så jag vispade den lite med elvisp... Blanda i lingonen (eller sylten). Linda och Katja har gräddat i en avlång brödform. Jag tog en sockerkaksform med hål i mitten. Smörj och bröa formen, häll i smeten och grädda i c. 70 minuter. Enligt Katjas recept skall den vara 30 minuter i, Lindas blev färdig på 50 minuter och jag behövde över en timme. Kan ni se trenden? Använd en tillräckligt stor form. Min kaka steg till över det dubbla...



Nästa gång blir det nog med ett lite modifierat recept. Jag vill ha den lite mustigare. Skall möjligtvis pröva med lite glögg i kakan. Kanske lite rivet citronskal också skulle passa bra? Sen måst jag också experimentera med nåt så att kakan inte får hårt skal. Inte var det ju något lantbröd det här, men lite mjukare hade det fått vara... Hade jag använt lingonsylt istället för lingon så hade jag antagligen tyckt kakan var lite väl söt. Men smaken är ju som baken... Sen skulle det vara spännande att försöka göra kakan mjölkfri också. Men jag har för mig baksoda reagerar med mjölkprodukter. Måste kolla upp...

Note to self: Man kan inte ta i en het kakform med bar hand. Inte ens fast man är stressad. Fast förvånansvärt bra klarade kakan en luftfärd med våldsam retardation på slutet. Men riktigt fotogenic var den ju inte sen mera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar