torsdag 5 maj 2011

LCHF söt paj - går det?

Inspirerad av Micaela på bloggen Nickby rapporterar föresatte jag mig själv att ändra om den till att rymmas innanför LCHF-ramar. En kvick analys gav vid handen att det antagligen är bottnen som är mest anti-LCHF, så jag bestämde mig för att göra en botten utan vetemjöl. Och fick den samtidigt glutenfri! För fyllningen valde jag lime istället för citron, med hopp om att den inte skulle vara riktigt lika sur eftersom jag minskat på mängden socker i fyllningen.
LCHF söt paj med lime. (Notera dock det inte var en så kulinariskt lyckad idé dekorera med lime).
"Referenspaj" enligt originalrecept, icke LCHF, i wappenanda. Den fick dock lite väl mycket värme ovanifrån.



Botten
  • 200 g mandelmjöl
  • 100 g mandel (körd till kross i mixer!)
  • 100 g smör
  • 1/2 dl florsocker
  • 1 st ägg

Fyllning
  • 3 st ägg
  • 1 dl socker
  • 100 g smör
  • 250 g  kvarg (en burk)
  • 2 st lime frukter (skal och saft)
  • 2 st lime frukter (dekoration)

Blanda mandelmjöl, -kross och rumsvarmt smör till en degliknande massa. Rör ner sockret och ett ägg. Arbeta till en jämn smet. Smörj en pajform och tryck ut degen. Degen räcker till en form med diametern 30 cm! Nagga degen och ställ kallt (eller i frysen om du har bråttom).

[Lek med dina barn eller sätt ugnen nu redan på 175 grader om du har den i frysen]
Så här ser den ut förgräddad.

Sätt ugnen på 175 grader och flytta gallret längst ner. Vispa ägget och sockret vitt. Rör i rumsvarmt smör i små bitar och kvarg och vispa slät. Ställ in pajbottnen i ugnen för 10 minuter. Tvätta och torka två (ekologiska) limefrukter. Riv frukternas skal (bara det gröna). Pressa saften ur dem (det går lättare om du kör dem 10 sekunder i mikron). Blanda skalet och saften i fyllningen och rör/vispa slät. Tag ut pajen och låt den svalna lite. Häll i fyllningen och ställ pajen i ugnen för ungefär 5 minuter. Det gäller att vakta lite så att den får pyttelite koncistens, men inte ett skal. Tvätta och torka de två resterande (ekologiska) limefrukterna. Skär dem i tunna skivor. Tag ut pajen och dekorera med limefrukten. Ställ pajen tillbaks i ugnen tills den blivit fast, det tar c. 25 - 30 minuter.
Med fyllning och dekoration, innan den åker in i ugnen. Ännu såg det bra ut!

Jag klåpade. Jag brände bottnen. Jag kommer dock nästa gång också att lätt förgrädda bottnen. Men sen kommer jag att vakta pajen som en hök och ställa den mitt i ugnen, inte nere. Vänta tills jag lagat pajen en gång till eller använd sunt bondförnuft när du gräddar den!

Servera med vispgrädde! Möjligtvis spetsad med lite vaniljsocker?

Jag gjorde helt för skoj skull en energiberäkning och blev mäkta förvånad! 76% av energin kommer av fett och bara 12% av kolhydrater. Serverad med 20-50 viktprocent vispgrädde är detta väldigt LCHF! Kan väl nästan klassas som strikt? Om man gjort fyllningen med bara ägg och inte kvarg så hade det också varit mera LCHF. Och den riktigt radikale kan ju ännu minska på sockermängderna eller ersätta det med t.ex. stevia.

Vad Mängd (g) Energi (kJ)/100g Fett (e%) Protein (e%) Kolh. (e%) Fett (kJ) Protein (kJ) Kolh (kJ)
mandelmjöl 200 2577 78 16 4 4020.12 824.64 206.16
mandel 100 2577 78 16 4 2010.06 412.32 103.08
smör 100 3035 99 1 0 3004.65 30.35 0.00
florsocker 30 1698 0 0 100 0.00 0.00 509.40
ägg 60 597 63 36 1 225.67 128.95 3.58
ägg 180 597 63 36 1 677.00 386.86 10.75
socker 60 1698 0 0 100 0.00 0.00 1018.80
smör 100 3035 99 1 0 3004.65 30.35 0.00
kvarg 200 248 6 67 21 29.76 332.32 104.16
limefrukt (*) 50 90 0 6 30 0.00 2.70 13.50
Energi totalt 12971.90 2148.49 1969.43
Energifördelning 76% 13% 12%



(*) Mängden är också en uppskattning, jag glömde väga saften. Fineli hade inga uppgifter för lime, så jag tog citron. Tror knappast det är mera socker i lime än i citron.

Lite vidare tankar:  Jag bytte ut två ägg mot kvarg i fyllningen, vilket är fel ur LCHF-synvinkel. Men jag (och speciellt min kusin) är lite känsliga för smaken av "rått" ägg...  Jag tappade bort en påse med mandelmjöl, så jag trodde vi hade slut på det och körde därför vanlig mandel till kross i  mixer. Det hade säkert gått utmärkt med bara mandelmjöl, men konsistensen hade säkert blivit lite annorlunda (på gott och ont). Jag kommer nästa gång också att smaksätta med lime, men inte dekorera. Limeskal är oätligt, där det gick ganska bra äta citronskalet.

Till min förvåning väger 1 dl florsocker lika mycket som 1 dl strösocker. Vem hade väl trott det?

4 kommentarer:

  1. Åh, hurra för glutenfritt recept utan färdig glugemjölsblandning full av E-koder. Tusen tack!

    SvaraRadera
  2. Det bjuder jag så gärna på! :-)

    Min pappa hade celiaki, så bl.a. fyllkakor bakade vi då med nästan bara potatismjöl, tog möjligtvis i lite glutenfritt vetemjöl. (Jag har faktiskt ingen koll på om det har en massa tillsatsämnen). Nåja, i vilket fall som helst så misstänkte vi (vi började minska på mjölet för varje gång vi bakade bottnen) det skulle gå baka på enbart potatismjöl, men vi hann aldrig prövade på det. Kakbottnen måste bara fuktas med t.ex. apelsinsaft, så blir de riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Jo som sagt så lagade jag den med citron och bara mandelmjöl. I fyllningen hade jag ett ägg mera än du, använde också kvarg men använde honung (3 stora skedar), samt bara en dryg sked socker. Pajen blev kanske lite lös i mitten men ändå väldigt god, skärskitl det som blev över till nästa dag då den stelnat lite mer :)

    SvaraRadera
  4. florsocker och socker är ju absolut inte LCHF?

    SvaraRadera