måndag 23 maj 2011

LCHF "lasagne" - eller nåt ditåt

Experimentlusten slog in här förra veckan när jag bläddrade i fruns LCHF på mitt sätt av Ulrika Davidsson. De hade dock inte ekologisk zucchini (vaddå, får man inte allt året runt nuförtiden?!?!?) i vår "närbutik", så jag inhandlade bara ett par auberginer.




LCHF "lasagne"
  • 1 st aubergine
  • 400g malet nötkött
  • 2 st lökar (ekologiska eller en normalstor)
  • 3 st vitlöksklyftor
  • 1 burk tomatkross
  • 1 dl grädde
  • 1-2 msk mixade soltorkade tomater
  • 1 msk socker
  • medelhavskryddor (timjan, oregano, basilika, rosmarin, ...)
  • svartpeppar
  • riven ost

Börja steka köttet, hacka och tillsätt löken. Häll på tomatkrossen när löken är mjuk. Hacka vitlöken och sätt till den, använd vitlök enligt egen smak. Häll i grädden, min mängd är ett ungefärlig estimat, men såsen får gärna bli lite åt det lösare hållet. För att få smaken åt det tomatigare hållet satte jag till ungefär 1-2 msk mixade soltorkade tomater, det går bra ersätta med tomatpuré som vi hade slut på. Krydda enligt smak och tycke, jag brukar alltid lite sockra tomatsåser. Låt sedan såsen koka en stund.


Sätt ugnen på 175 °C. Tvätta och skiva auberginen. Sätt lite sås i bottnen av en ugnsfast form. Varva sedan med auberginer och sås så att det blir ett lager sås överst. Täck till slut med ett tjockt lager riven ost. Kör in i ugnen för en dryg timme. Jag täckte min efter c. 40 minuter för att osten inte skulle bli bränd. Pröva att auberginen är färdig, den skall vara riktigt geggig! Aubergine smakar i mitt tycke inte något vidare som halvrå.

Egentligen liknar väl den här rätten mera en moussaka än en lasagne, men såsen och kryddorna är mera åt lasagnehållet. Hur Ulrika fick sin gratäng att på 20 minuter i ugnen bli färdig är ett mysterium för mig, men jag har lite känslan av att alla hennes tider och mängder inte alltid riktigt stämmer. Och den noggranne läsaren av hennes bok kanske ser ingredienser på bilderna som inte finns i recepten. Men boken är en bra bas för att lite variera sig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar