måndag 18 mars 2013

Mandelmusslor med citronfromage och granatäpple



Här fotade följande dag.

En goding ur Hembakat nr 2 / 2013, sid 16. Det här var i serien ganska lättlagat. Jag ändrade så klart lite på receptet. :-) Jag ökade på mängden socker från det ursprungliga. Bakar man sött, så skall det vara sött! Och så ökade jag på mängden mandel i bottnen. Förhållandena i fyllningen ändrade jag också på. Men grundtanken är den samma som i tidningen.
Bottnen (knappa 20 st)
  • 100g smör
  • 1 dl socker
  • 1 äggula
  • 1 - 1½ dl vetemjöl
  • 1½ dl mandelmjöl

Fyllning
  • 200g philadelphia färskost
  • 1 dl créme fraiche
  • 1½ dl lemon curd

Garnering
  • granatäppelkärnor
  • citronmeliss
  • finrivet citronskal



Vispa socker och rumsvarmt smör vitt. Blanda i de torra ingredienserna och ägget och rör till en jämn deg. Man får lite justera med mängden mandelmjöl så att man får en bra deg. Låt vila minst en timme i kylskåp. Min deg fick stå ett dygn.

Ganska vackar innan de åker in i ugnen.

Sätt ugnen på i 200°C. Dela degen på fyra och rulla till stänger. Kapa i lagom bitar och tryck ut i små formar. Eller gör hur du vill, men tryck ut i små formar. Det går bra att göra dem tunna, bara du har bra formar. Degen blir ganska mycket tjockare och fluffigare när den är gräddad. Grädda i c. 8-10 minuter, tills de får lagom mycket färg.

Efteråt är man glad de skall få fyllning. De här är lite tjocka.

För mig visade det sig det var mycket lättare lossa bottnen när de kallnat nästan till rumstemperatur. Innan det var de alldeles för spröda och mjuka. Låt bottnen svalna.

Jag hade inte bra formar, så jag fick pynja en hel del för att få loss dem. För mig var det lättare få ut dem när bottnen svalnat. De var för mjuka innan det.


Blanda till fyllningen. Det går att använda ännu mera lemon curd, smaka av. Halvera granatäpplet och banka kärnorna ur halvorna, det är lättaste sättet få ut kärnorna! Det är lite klottigt och granatäppelsaft kan lämna fläckar på kläder.

Det är stor skillnad mellan granatäppel och granatäppel, jag brukar välja möjligast mörkröda men får ändå ibland lite smaklösa frukter. Om någon kan berätta hur man skall välja granatäppel i butiken så får den gärna kommentera!

Hit ända går det bra att förbereda i förväg, t.ex. dagen innan.

Små blessyrer dolda med fyllning.

En klick fyllning i bottnen och garnera med granatäppelkärnor, citronmeliss och citronskal (om du har en citrusrivare). De håller bra flera timmar, så bråttom är det inte nu heller att äta upp dem. Om bottnen blivit lite för hårda så lönar det sig att fylla dem i god tid, de suger då åt sig fukt ur fyllningen. De musslor som klarade sig längst var nästan för mjuka följande dag när vi åt upp dem.

Här kör jag på smak, med estetiskt lite för mycket granatäpple.

Nästa gång skall jag nog minska ännu mera på mängden vetemjöl och ta mera mandelmjöl i bottnen. Största felet med de här är att de är ganska små, men mycket mera än två stycken förmår man inte stoppa i sig i taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar