fredag 21 december 2012

Inbakad köttfärs på gammalt vis

Vad gör man när inspirationen tryter och man inte ännu en gång vill äta pasta med tomatsås? Jo, man googlar och hamnar på Christians blogg. Han beskriver ett recept från Caisa Wargs kokbok från 1700-talet. Här är min variant av det hela.
Märks det att jag är barnsligt förtjust i kort skärpedjup? Men jag kan ju alltid skylla på att det är mörkt i decembermörkret? ;-)


Inbakad köttfärs
  • 400 g malet kött (*)
  • 1 lite större lök
  • 1 klyfta vitlök
  • 2 ägg
  • 1 dl mjölk
  • 1 dl skorpmjöl
  • muskotnöt
  • basilika
  • meiram
  • salt
  • svartpeppar
  • 5 plattor smördeg

Morotssås
  • 8 morötter
  • 1 1/2 dl grädde
  • 1/2 dl apelsinsaft(**)
  • 1/2 tsk pomeransskal
  • salt
  • peppar



Sätt ugnen på 200 °C. Sära smörplattorna från varandra. Hacka löken och vitlöken riktigt fint och blanda alla ingredienserna (förutom smördegen) till en massa. Forma korvar, c. 3-4 cm  i diameter av massan. Stek dem i ugnen i c. 15 minuter.
"Köttfärskorvar" före ...
... och efter

Inlindad ...
... och färdig.

Skala morötterna och skiva grovt. Koka dem mjuka i saltat vatten.

Linda in köttfärsen i smördegsplattor och grädda dem färdiga i en smord form.

Kör morötterna med resten av ingredienserna till en luftig sås. Man kan, som Christian föreslår, koka ner den om den är lite lös. Min morotssås var inte det.

Jag reducerade dessutom lite balsamvinäger för lite mera syra och valde blomkålsris istället för potatispuré. Jag tror jag måste försöka reda av den lite nästa gång, nu rann den in i maten, fast den var ganska tjock.



Nästa gång prövar jag kanske med lite mindre skorpmjöl och lite mera kryddor. Nu blev det en väldigt mild variant. Hela rätten blev kanske lite julig, på gott och ont. Dessutom kokade jag rödbetor, men de blev inte färdiga i tid. Lunchen följande dag med skinka, morotssås, blomkålsris, rödbetor och balsamvinäger var nästan som att äta julmat. Morotssåsen och kokta rödbetor har jag nu lite lust inkludera i julbordet.

(*) Köttfärs för er rikssvenskar
(**) Juice för er rikssvenskar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar