lördag 3 november 2012

En så mycket bättre ostsås!

Tex-mex är gott. Ostsås är gott. Ända tills man tittar på innehållsförteckningen... Jag har försökt ta fram min egen, utan tillsatsämnen och med riktiga råvaror. Detektivarbete med google gav vid handen att osten inte blir strängig om man tillsätter en syra (t.ex. citron) och såsen blir inte kornig om man tillsätter vetemjöl. Jag har gjort ett antal försök på det. Nu de två senaste har blivit ganska bra.
Jag tycker färsk koriander fräschar upp ostsås.
Ostsås
  • 2 msk smör
  • 1 msk kummin
  • 2 tsk spiskummin
  • 1/2 tsk muskotnöt
  • gurkmeja
  • 1 lök
  • 3 klyftor vitlök
  • 2 tsk tomatpuré (50g)
  • 1 msk vetemjöl
  • 2 msk crème fraiche (75g?)
  • 4 dl riven ost (vild gissning)
  • citron
  • 3 inlagda chipotle chilin
  • 2 msk hackad inlagd röd och grön jalapeño
  • hackad färsk koriander
  • svartpeppar
  • salt


Som början till något indiskt?

Riv osten och pressa citronsaft över och låt stå en stund. Stek upp kryddorna och stek sedan löken, tillsätt vitlöken hackad något senare. Häll i tomatkross och stek. Rör i vetemjölet och låt det suga i sig smöret. Tillsätt crème fraichen och låt den koka upp. Rör i chilin och sänk värmen.

Här ser man mängden ost...

Blanda ner osten och rör tills såsen är slät. Var inte orolig, citronsmaken försvinner till största delen när man hettar upp den och citron är gott i ostsås. Såsen får INTE vara för het, annars blir den grynig! Smaka av och krydda efter smak. Rör i färsk koriander. I brist på det kan man krydda med torkad tidigare.
Färdig!

Jag upplevde såsen blev väldigt mild, men min fru tyckte den var stark. Mycket beror också på hur stark chilin är. YMMV...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar