onsdag 25 juli 2012

Lite godare kantarellsås

Den här sommaren har lite känts som ett enda ekorrhjul. Helat tiden har man varit minst ett steg efter vad det kommit till mat.

Idag insåg jag än en gång att det brustit i planeringen. Men har man kantareller, gräddprodukter och kött i kylen så går det mesta att rädda. Så det blev kantarellsås med grisnoisetter och gröna bönor.


Kantarellsås
  • smör
  • 1,5 l kantareller
  • 2 st gula lökar
  • 200g crème fraiche
  • 1 dl grädde
  • 1/2 dl riven pecorino (eller parmesan) riven från bit
  • svartpeppar
  • salt



Skölj (helgerån?) och dela kantarellerna och stek upp dem i smör (1 msk eller så). Tärna under tiden löken fint och tillsätt till kantarellerna när vätskan kokat bort. Ta i mera smör om det hotar bli för torrt. Tillsätt crème fraiche och grädde när löken blivit genomskinlig och låt puttra vidare. Tillsätt den rivna osten och låt såsen tjockna. Smaka av med salt och peppar.

Som protein fick duga en innerfilé av gris som jag skivade i c. 4 cm långa bitar och försiktigt bankade ut lite. Sedan stekte jag vacker färg på ytan och lät dem puttra vidare i kantarellsåsen.

Lite bönor kokade jag och kylde ner med kallt vatten för att de skulle hålla färgen. Och som sallad fick det duga med körsbärstomater med basilika.

Åt barnen kokade jag dessutom makaroner. Och eftersom en del av dem inte äter sås så tog jag kantareller och kött åt sidan åt dem i ett tidigare skede.

Jag vet det är lite oortodoxt med svartpeppar och pecorino (inte casu marzu) i kantarellsåsen här i Norden, men jag gillar det bättre än bara vitpeppar. Det går också bra ersätta crème fraiche med grädde, men den får lite mera zing så här. Tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar