fredag 30 september 2011

Gårdsmjölk - nam, nam

Jag råkade bonga Evitskog Milk, först på Facebook och sedan på närmarknaden i Kyrkslätt. Och igår kom jag äntligen över lite av deras gårdsmjölk (fi. raakamaito). På svenska är råmjölk och "gårdsmjölk" två helt olika saker.

 Jag måste erkänna förväntningarna var höga. På nätet har man hört om hur annorlunda ohomogeniserad, opastöriserad och direkt-från-kon mjölk smakar. Fast gårdsmjölk kommer ju inte helt direkt från kon, den har nog åkt ner i bondgårdens tank och kylts ner. Och många timmar gammal var den ju när jag fick den.

Min första tanke var att det här smakar ju helt som "vanlig" mjölk. Fast lite bättre är den. Den smakar ungefär som en lite fetare Ingmans ekologiska mjölk.För ett år sedan så hade jag skrattat om nån sade det är smakskillnad på butikens mjölk. Men pröva själv jämföra Ingmans ekologiska mjölk med vanlig mjölk. Det är betydligt mera smaknyanser i Ingmans mjölk.

Efter gårdsmjölken blir det dock en lite djupare smak kvar i munnen. Jag vet inte om det är den högre fettprocenten eller obehandlingen som gör den smakar bättre. Gårdsmjölk har ofta ungefär en fettprocent på ungefär c. 4%.


Evitskog Milk är inte en ekoligskt certifierad för mjölkproduktion, deras utrymmen är för små. Dock följer de i övrigt principerna för ekologisk produktion. De har även gryn och andra odlingsväxter och håller på att övergå till ekologiskt certifierad odling.

Priset då? 1,50€/l tycker jag inte är så farligt för nästan ekologisk mjölk om man jämför det med priserna i butiken. Problemet med närmat här i huvudstadsregionen är egentligen att närmaten är ganska långt borta. Det är inte speciellt ekologiskt (eller ekonomiskt) köra 60km efter 5 liter mjölk... Fast körandet lyckades jag i det här fallet undvika.

Gårdsmjölk är dock lite kontroversiellt. Det finns risk för t.ex. listeria, EHEC och salmonella eftersom den inte är pastoriserad. Med gårdsmjölken följde det en lapp som varnade om just det här och varnar för att den inte är lämplig för barn, gravida, åldringar eller personer med nedsatt immunförsvar. Dessutom är förvaringstiden max. 2-3 dagar. Dock finns det andra rön som pekar på nyttan med gårdsmjölk. Det finns t.ex. dokumenterat hur spädbarnsdödlighet sjunkit drastiskt när man övergått från pastöriserad till opastöriserad mjölk.

Med tillräckligt små besättningar som sköts väl är gårdsmjölk antagligen rätt ofarligt. Mindre farligt än att gå ut med hunden, gissar jag.



För den som vill bekanta sig lite mera med ämnet kan jag rekommendera t.ex.:
Marikas marthablogg
YLE

Jord och skogsbruksministeriets uttalande

Rätt färggrann diskussion...
Real milk

Om någon ännu skulle ha direktförsäljning av ekologiska ägg här i Esbo så skulle jag vara glad. Men det lär inte ska hända i första taget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar