torsdag 25 augusti 2011

Salt, salt, enbärssalt

Mycket enklare än såhär kan det inte bli. En varm och solig dag i slutet av augusti stötte jag i misstag på en en smockfull av mogna bär medan barnen leker på stranden. Lite stickigt var det, men hem kom jag med nästan 2dl enbär.

Före ...
Jag körde enbär och flingsalt i mixer och ut kom en grå sörja. Dock en väldigt god sådan, om än lite fuktig. Sen torkade jag saltet i c. 80 gradig ugn i ungefär en timme. Några gånger rörde jag om saltet, men det klumpade sig väldigt lite. Sedan var det bara att slå det färdiga enbärssaltet på burk!

Enbärssalt
  • 1 del enbär
  • 1 del gott flingsalt

... och efter.
Ugnstorkat enbärssalt.
Nu vet jag inte om jag hade lite för varm ugn i något skede eller om värme bara får lättflyktiga oljor att avdunsta. Men saltet ändrade lite färg och lite tappat sin ebärssmak. Nästa gång jag lagar skall jag kanske låta saltet stå en stund innan jag torkar det, så att oljor och annat kanske hinner sugas upp i saltet.

Lite nyfiken är jag också på vad som skulle hända om man försökte konservera enbär i salt, utan att mixa enbären. Månne man skulel få salta enbär?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar