måndag 8 augusti 2011

Jaktsäsongen är här!

Nu har det varit bloggtorka en längre tid. Vi har haft sommarlov. Jag har inte hunnit pröva på speciellt mycket nytt själv och så har det inte funnits tid eller Internetuppkoppling.
Vi har jagat det gula guldet i skog och mark. Eller snarast här på egen backe. Totalt har det väl blivit c. 15 liter kantareller och nattens regn skall väl ge några liter till... Jag såg någon tyckte det var enklast köpa sina kantareller från butiken, men här hos oss är det mycket enklare plocka dem själv. Så vi har ätit kantareller i diverse former. Kantarellsås är min favorit, men barnen tycker det är en lite för obestämd form. De lär ska vara som "sliskiga sniglar". Stekta duger de, men då får det inte vara något annat med, som t.ex. lök. Marinerade kantareller skall jag ännu försöka mig på i höst, bara jag hittar tid för det...
Vad det gäller blåbär igen så påstår grannarna det är ett bra år i år. Men de vet var man skall plocka... Vi har väl plockat till några pajer, men jag föredrar nog kantareller om man måste plocka dem själv. Så där kan jag väl tänka mig att köpa dem... Fast med plockare och rätt blåbärsskog kan jag tänka mig att göra det själv. Frun har experimenterat med LCHF-pajer. Vissa mera och vissa mindre lyckade. Ibland blir jag förvånad hurdana hemskheter man kan hitta på nätet, eller så har jag bara en väldigt annorlunda smak?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar