söndag 23 januari 2011

Försöker göra slut på bloggtorkan - Enkel söndag...

Idag har varit en bättre dag än igår på matfronten. Blev aningen chockad när jag igår misslyckades med "mitt" enkla surdegsbröd, det kom inte i en bit ur formen. Nåt liknande har inte hänt tidigare och då har jag bakat det ett trettiotal gånger...

Det blir oftare Mustapekka i det här hushållet om pappa får välja...


Till middag idag blev det broiler(*) med Mustapekka(**)-sås.

Broilersås med Mustapekka
  • 400 g broilerfiléer
  • 2 st lökar
  • 1/2 (50g) Mustapekka ost
  • 2 dl grädde
  • Kryddor
  • Smör till stekning

Jag stekte broilerfiléerna och kryddade med paprika, svarpeppar och lite salt. Sen tog jag filéerna åt sidan och stekte upp löken. Lade sen till Mustapekka-ost och lät den smälta ner. Sen i med grädden och filéerna som jag strimlat och lät det hela koka ner en god stund. Serverade detta med ris och en lätt sallad. Pappa fick ännu extra Mustapekka på sin portion.


Till efterrätt blev det en gammal goding. Lingonpaj med brödost.
God både som varm och kall...
(*) Kyckling
(**) Färskost rullad i svartpeppar

Bevis på att jag inte alltid lyckas...

3 kommentarer:

  1. Sonen åt upp sista biten paj idag, dottern föredrar ditt bröd :)

    SvaraRadera
  2. Jag använde ditt recept idag och det blev en hit! Det var jättegott! Jag bytte ut riset mot hemgjorda klyftpotatisar, men annars följde jag receptet. Mums!

    SvaraRadera
  3. Det var ju roligt att höra! Klyftpotatis är gott, jag är bara ofta för lat för att laga det. Men sonen sa häromdagen i butiken han vill ha potatis, så det bliv väl till att köpa hem en påse. :-)

    SvaraRadera