onsdag 7 juli 2010

Some like it hot! - Chilimajonäskräftstjärtssmörgås

Hetta kan bekämpas med hetta! Vi har det ganska kvavt och hemskt här hemma. Korsdrag sent på kvällen hjälper lite. Och att äta het, kryddad mat. Kräftstjärtar i chilimajonnäs går superfort att lagat. Och dessutom är det väldigt gott.


Kräftstjärtar med chilimajonnäs
  • god majonäs
  • dill
  • svartpeppar
  • paprika
  • chilisås
  • inlagd röd chili
  • inlagda kräftstjärtar
Tag ett par matskedar majonnäs, klipp i lite dill, krydda med svartpeppar, paprika, chilisås och chili. Chilin eller chilisåsen kan bra ersättas av den andra, men jag tog båda. :-) Jag tycker chilisåsen till det här skall vara mexikansk inte asiatisk, men smaken är ju som baken... Smaka av och krydda tills det sparkar i munnen. Lägg i 1-2 msk kräftstjärtar per smörgås, låt dem rinna av lite innan de sätts i majonnäsen. Majonnäsen kan vid behov tunnas ut med kräftspadet.

Jag satte, som synes, mina kräftstjärtar på smörgås, men de passar bra med mycket annat också.

4 kommentarer:

  1. Bakformen, det där ser jättegott ut!! Och jag skulle ha brett smör på underst, dessutom för dom där kanterna ser kanske lite torra ut? :P

    SvaraRadera
  2. Njae, jag skulle nog inte sätta smör på brödet med majonnäsen. Bättre att breda lite längre ut mot kanterna, fast då klottar det. Eller helt lämna bort brödet. Eller ta ett ljust bröd, då kunde jag kanske acceptera smör. Det syns inte på bilden, men brödet var väldigt färskt. Så det var inte alls torrt.

    SvaraRadera
  3. Sen när du har tid får du gärna sätta mej på uppdateringslista, fast jag kikar ändå gärna in "i onödan" och kollar in dina foton:) Ännu ett otroligt foto att vila ögonen på, helt perfekt:)

    SvaraRadera
  4. Tack. :-) Vi kan säkert fixa in dig på uppdateringslistan...

    SvaraRadera