tisdag 18 maj 2010

Devil's food cake - nästan

Jag ville ha något lite annorlunda till mellanbrors födelsedag. Har lite tröttnat på att alltid baka gräddkaka (ja, vi säger kaka om gräddtårta i Finland) med marsipanöverdrag. I nåt skede bongade jag den här Devil's food cake och tyckte det så smarrigt ut. Tid är dock lite en bristvara nuförtiden, vilket igen leder till att jag inte alltid kollar receptet så noga. Nu insåg jag först när jag började baka att receptet talar om två kakformar, jag hade så klart bara en. Men dess värre insåg jag kakan på bilden hade tre lager, så det var inte alls kakan från receptet...
Färdigt dekorerad fyraåringskaka.



Kakbotten (två gånger):
  • 90 g mörk choklad 
  • 115g smör
  • 1 1/4 dl farinsocker
  • 1 msk sirap
  • 3 dl vetemjöl
  • 4 msk kakaopulver
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 2 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1dl grädde
Glasyr:
  • 150 g mörk choklad
  • 2 msk färskost
  • 2 msk creme fraiche 
  • 1 msk socker
  • 4 msk vispad grädde
Hallonmousse fyllning:
  • 200 g djupfrysta hallon
  • 1 dl gelésocker Multi
  • 100 g färskost
  • 2 dl grädde
Citronmousse fyllning:
  • rivna skalet av en citron
  • saften av en halv citron
  • 100 g färskost
  • 2 dl grädde
  • 1 dl socker
Fukta bottnen:
  • 1 1/2 dl apelsinsaft
Till dekoration:
  • Färska jordgubbar

Blanda ihop bruten choklad, smör, socker och sirap i en bunke och smällt försiktigt i mikro. Rör om så det blir slätt. Blanda ihop mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver i en annan bunke och gör en grop i mitten. Vispa äggen pösigt. Rör försiktigt ner chokladmassan (som fått svalna lite), grädden och sist de vispade äggen. Grädda i formar med 20-22 cm i diameter ugnen på 175 grader i 15-20 minuter. Jag ville inte ha en kladdkaka så jag lät dem bli ordentligt fasta (kollade med en tandpetare i mitten när jag tog ut dem). Låt svalna innan de stjälps upp.

Det lönar sig använda en form med löstagbart botten. Tag ett bakplåtspapper och kläm fast det i formen, klipp bort det som sticker ut utanför men lämna några centimeters marginal. På det här sättet kan man använda formen igen genast igen, utan att vänta på att man kan stjälpa upp bottnen. Vilket sparade mig som använde samma form om igen mycket tid...

Det ursprungliga receptet är för två botten. Jag tyckte det skulle ha blivit en lite liten kaka, så jag lagade fyra botten, dvs. kaksmeten två gånger. Jag ser ingen orsak för varför man inte skulle kunna dubbla smeten direkt, men jag gjorde den två gånger. Lagar man allt på en gång så är det knepigaste antagligen att få den jämt fördelad i fyra formar.

Hela kakan hade i något skede börjat kännas lite väl mäktig för ett barnkalas, så jag beställde fyllningen av min fru. Det blev hallonmousse i två våningar och citronmousse i en. Det är beprövade recept som vi haft i tidigare kakor. De kommer ursprungligen från bloggen Baka baka liten kaka. Koka hallonen (nån bobbafara i utländska djupfrysta bär!), vispa grädden hård, koka upp hälften av hallonen (vi brukar inte passera dem) med sockret. Blanda ihop resten av hallonen med färskosten, rör försiktigt ner sockerblandningen och sist vispgrädden. Låt stå kallt en stund. För citronmoussen blandade min fru bara ihop allt. Smaka av båda för lagom sötma!

Genomskärning och lite fyllning

Fukta sedan bottnen med apelsinsaft vid fyllning av kakan! Jag använder ungefär ett glas apelsinsaft för en kaka. Ju mer desto bättre, men akta så det inte börjar rinna ut längsmed fatet.

Glasyren gjorde jag så att jag smälte chokladen med lite färskost i mikron. Sedan blandade jag i mera färskost och creme fraiche (som hämtades åt mig från butiken i sista stund...) och vispgrädde. Det hela rundade jag av med lite socker. Här får man lite gå på egen smak, ganska långt beroende av vilken choklad man använder. Det går säkert bra att ta med lite mjölkchoklad, som i det ursprungliga receptet.

Dekorera sedan kakan med t.ex. färska jordgubbar. De ger dessutom kiva smak!

Bildskörden blev tyvärr väldigt mager pga. den strama tidtabellen och sena timman. Beklagar. Men jag har försökt ersätta varje bild med tusen ord. ;-)

1 kommentar: