måndag 21 september 2009

Ratatouille - en salig röra

Man tager vad man haver... Ibland haver man sånt som inte ser ut som så mycket för omvärlden. Ibland blir det ändå riktigt, riktigt gott. Nu blev det broiler (kyckling för rikssvenskar) i tomatsås med äkta medelhavssmak. Den här gången var det antagligen främst kryddornas förtjänst...



Ratatouille:
  • 450g broilerfiléer
  • 1/4 paket bacon
  • 2 gula lökar
  • 2 tomater
  • En tetra (300g?) krossade tomater
  • En halv paprika
  • 8 klyftor vitlök
  • Oregano
  • Basilika
  • Svartpeppar
  • Medelhavskryddblandning
  • Paprika (het)
  • Paprika (mild)
  • En slurk olivolja

Jag hackade löken fint, eftersom en liten herre i familjen protesterar när han hittar lök i maten... Paprikan och tomaterna hackade jag grovt. Vitlöken skalas bara. Stek upp bacon i pannan och skyffla över i en ugnsfast form. Fortsätt med att steka hackad lök. Paprikan i lite senare och sist i med tomaterna. Skyfla efter en stund över allt i den ugnsfasta formen. Stek broilern. Häll krossade tomaterna i ugnsformen. Häll i broilern och lite olivolja. Krydda. Jag hade bara torkade kryddor, med färska skullde det säkert också bli gott. Oregano skulle vi ännu ha haft på ängen, men inte kom jag ju ihåg det... Sedan ploppade jag ännu i vitlöksklyftorna. Locket på och in i ugnen för 45-60 minuter så att smakerna förenas lämpligt.

Enda lilla minuset med maten var att vitlöken inte blev riktigt mör. Så kanske kunde man ha stekt den försiktigt också...

Den stora fördelen var att min röra snällt samsades i ugnen med klyftpotatisen min kära Fru tillrädde. Med locket på så spelar det inte nån roll fast ratatouillen får lite extra tid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar