söndag 21 augusti 2011

Krusbärspaj - det god sura!

Här kommer en paj från semestern! Jag har alltid gillat krusbär, då när de är syrliga. Övermogna blir de lätt smaklösa och söta. Gröna gillar jag normalt bättre än röda. Nu ville sig ödet som så att vi köpte 1 1/2 liter röda krusbär på torget i Hangö. En stor del åts direkt som sådana och andra  fick samsas med gröt eller müsli.
Krusbärspaj i kvällssolen.

Men den lilla bagaren i mig har länge velat baka en krusbärspaj. Det stora problemet har visat sig vara hurdan paj man skall laga? Har du något bra recept? Sylt eller saft verkar nämligen vara vad folk gör av sina krusbär. Jag inspirerades lite av det här och det här, men bakade sen ändå något ganska annorlunda enligt eget huvud.
Krusbärspaj med mandelmassa

Botten
  • 100 g smör
  • 3 dl mandelmjöl
  • 2 dl fyrkornsflingor
  • 1 ägg
  • 1/2 dl socker

Fyllning
  • 3/4 l krusbär
  • 75 g mandelmassa
  • 100 g smör
  • 2 dl fyrkornsflingor
  • 1 dl socker


Någonstans där i bakhuvudet har jag det där med LCHF, så bottnen är pikulite LCHF-inspirerat och en variation av den botten jag bakade till LCHF-pajen. Nötigheten med mandel var också något jag lite ville ha.

Blanda alla ingredienser förutom ägget. Nyp ihop och knåda till en jämn deg. Knäck i ägget och rör smeten jämn. Smörj en form (27 cm) och bred ut degen. Jag tänkte förgrädda, så jag gjorde det i 5 minuter tills jag kom på att det nog inte gör något om krusbären sjunker in i degen. Så jag tog ut den och bredde på ett tätt lager med krusbär, men inte bär på varandra. Sedan tärnade jag mandelmassa (inte marsipan!) jämnt över pajen. Till slut blandade jag ihop till en "smuldeg" av fyrkornsflingor, socker och smält smör. Det går säkert lika bra ta havregryn om man inte har fyrkornsflingor.
Pajbotten med krusbär ...

... och mandelmassa ...

... och smulor.

Sedan fick pajen åka in i ugnen tills min fru tog ut den medan jag stod framför grillen med huvudrätten. Jag gissar på ungefär en halvtimme.

Pajen serverades sedan ljummen som sådan. Vaniljglass eller vaniljsås hade säkert passat bra till, men sådan lyx har vi inte här på landet. Följande dag var den minst lika god som kylskåpskall.

Pajen tävlade med en av mina andra favoriter, rabarberpaj med vitchokladtäcke. Vågar nästan påstå krusbärspajen drog det längre strået...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar