torsdag 8 september 2011

Leenas gäddfärsbiffar

Fisk är inte mitt starkaste område och det är säkert 25 år sedan jag själv drog upp något. Våra pojkar har länge velat fiska själva och nu erbjöds tillfälle med en bekant. Han är en baddare på att fiska och han lovade dra upp gädda vid vår stuga. Sagt och gjort gav vi oss ut med båten förra lördagen. Först pimplade vi abborre utan framgång och sedan blev det gäddjakt.  Totalt fick vi sex gäddor på kroken, en smet, två var för små men tre stycken i klassen 1-1,5kg hamnade på vårt matbord. Jag tänkte börja med något rätt enkelt, så fiskbiffar kändes som något jag kunde klara av. Dessutom fick jag ett recept, som jag min vana trogen lite modifierat...
Gäddfärsbiff ställer upp för glamourfoto.


Gäddfärsbiffar
  • 800 g gäddfilé
  • 1/2 dl rypsolja
  • 2 dl stekt lök
  • 3/4 dl skorpmjöl
  • 3/4 dl gräddfil
  • 2 ägg
  • 1/4 kruka dill
  • 1/2 kruka gräslök
  • salt, peppar

Äggsås

  • 100 g smör
  • 1-1½ msk vetemjöl
  • 3 dl grädde
  • 2 krm salt
  • 0.5 krm vitpeppar
  • lite muskotnöt 
  • peppar
  • 2 msk hackad persilja
  • 2 ägg (hårdkokta)

Tillbehör
  • bacon
  • potatis 
  • citron
Närmat!

Kör gäddfilé och rypsolja i mixer tills den ser ut ungefär som potatismos. Man behöver inte rensa bort alla benen ur fisken, de finfördelas i mixern. Blanda skorpmjöl och grädffil och ställ åt sidan så att det får svälla. Hacka en stor lök, jag gissar c. 4 dl rå lök, och stek den genomskinlig. Blanda lite av gäddan med skorpmjölet i en bunke, blanda i resten av gäddan när det är en jämn massa. Rör ner den stekta löken och hackad dill och gräslök. Rör ner äggen och krydda, det behövs en hel del salt och peppar. Ställ åt sidan och låt smeten vila en stund.
Alla biffarnas ingredienser förutom ägget jag glömde och kryddor...

Passa på att koka äggen för såsen och koka såsen färdig så att det bara är att röra ner äggen i den. Forma små biffar av fiskmassan och stek i smör i het panna, nån minut per sida, så att de får en vacker färg och blir fasta inuti.
Närbild på massan.
Till biffarna ville jag ha en äggsås, Googlade fram den här. Smält smöret i en kastrull. Blanda i vetemjölet. Låt buttra ihop lite. Häll i grädden försiktigt under omrörning, så att det inte klimpar sig. Krydda med salt och vitpeppar. Jag tog dessutom i lite muskotnöt och svartpeppar. När såsen tjocknat så tar man av spisen och blandar i finhackat hårdkokt ägg och persilja. Servera genast.


Som tillbehör hade jag Asparges potatis och knaperstekt bacon. Asparges kommer att få ett eget inlägg, det är den minsann värd!

Har lite studerat min besöksstatistik. Det verkar som om man får tio gånger fler besök genast när man skriver om LCHF. Så nu borde jag ju påstå det här är LCHF-biffar, vilket de nog blir om man lämnar bort potatisen och tar tillräckligt av såsen...

Trivia: Det dras upp 10 miljoner kilo gädda per år i Finland. [källa] Om man gissar den i snitt går på 2 kg så blir det en gädda per finländare per år. Antagligen är det som med alkohol, konsumtionen är inte jämnt fördelad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar