måndag 2 november 2009

Chokladfondant - tredje gången gillt

Jag blev i våras fascinerad av ett chokladfondantrecept i Volt. Mitt första försök for så långt till skogs att jag faktiskt mailade och fick svar och tips av Kenneth Nars. Bl.a. tipsade han om att ekologiska ägg inte smakar lika mycket "ägg", vilket var bismaken som vållade mig mest problem första gången. Och så skall chokladen vara av god kvalitet. Nu har jag dessutom gått och tappat bort receptet, men jag råkade ha mängderna uppskrivna.




Chokladfondant
  • 85g socker
  • 150g smör
  • 150g mörk choklad (minst 50-60%)
  • 2 msk kakaopulver
  • 3 äggulor
  • 3 ägg
  • 1 msk vetemjöl
Garnering
  • 2dl grädde
  • 1 tsk vaniljsocker
Blanda ägg och socker och vispa pösigt. Smält smöret och häll över chokladen så att den smälter. Blanda kakaopulver och vetemjöl. Rör ihop allting. Häll upp i (sju) smorda ugnsfasta portionsformar, grädda i 225 grader i 13 minuter. Låt svalna en aning och stjälp upp och servera med hårt vispad grädde.

Det lär ska gå bra att göra fondanten ugnsfärdig och sen ställa kallt, eller t.o.m. frysa (?!?). Men vete katten hur lång tid de sedan skall ha i ugnen...


Tanken är att fondandten skall vara kaka på ytan och rinnande inuti. Tumregeln, sådär i ett nötskal, är att man skall ta ut den när toppen börjar stiga. Enkelt eller hur?



Men i praktiken har det visat sig vara en aning krångligare. Tiden i ugnen är helt superkritisk. Nu senast hade jag äggklockan på 13 minuter. Men så måste jag natta flickan så jag sa att låt den nu för säkerhets skull vara i två minuter extra. Och sen blev det chokladkaka av det... Jag skall nog ännu nån gång försöka mig på det igen. Skam den som ger sig!


Däremot blev det en ganska god "sacher"-bakelse med ett lager svartvinbärssylt och ett lager grädde. Lite blodgrape fick bli dekoration samt syrlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar